Låge 11 | Golf.dk

11/12 - 2018 | Hans Christian Colov

Bold i bevægelse rammer tilfældigt person, dyr eller genstand. Bevidste handlinger for at påvirke bold i bevægelse.

En lidt lang og kedelig overskrift til en regel, men på den anden side, vi bliver jo nødt til at vide, hvordan vi skal forholde os, hvis sigtekornet er rustent, og vi rammer noget andet, end det vi håbede på.

Her er der sket noget nyt. Tidligere fik du straf, hvis du ramte din egen golfbag med din bold, din caddie (som nu for alvor bliver sur), eller dig selv efter et slag i bunkeren, hvor bolden røg tilbage fra bunkerkanten. Straffen er gået fra 1 strafslag til nu pure frifindelse. Ikke længere straf for noget af dette. Du må dog finde dig i, at næste slag skal slås fra det sted, hvor bolden ender – med 2 undtagelser:

  1. Hvis bolden ikke blev slået fra greenen, og ender på en person (f.eks. i en lomme), dyr eller genstand (f.eks. en buggy), som var i bevægelse, må den ikke slås videre derfra, hvor den kommer hen. Ja, en sjælden situation, tænker du med rette. I stedet skal der tages lempelse. Et referencepunkt skal findes (dette er et nyt begreb, som du snart vil høre mere om), og bolden eller en erstatningsbold skal droppes inden for lempelsesområdet og også inden for samme baneområde (bunker, strafområde osv.). Hvis denne hændelse sker på green, skal bolden genplaceres i stedet for at droppes. Indrømmet, det blev lidt indviklet, så det er ok at læse det igen.

  2. Hvis det samme sker på greenen, men efter at bolden blev slået fra greenen, annulleres slaget. Hvis I f.eks. er to, der ved uopmærksomhed putter samtidig, og boldene rammer hinanden. I så fald skal bolden(e) genplaceres. Dog, hvis din bold rammer et markeringsmærke, en bold der ligger stille, flaget eller den person, der passer det, så tæller slaget.

Læs mere her.

Til slut i denne regel står, at det næppe overraskende, er strafbart (den generelle straf) bevidst at stoppe, afbøje eller på anden måde påvirke nogen bold i bevægelse.

Hvis din modstander i hulspil putter forbi hullet for at kunne halvere det, og at der ikke er nogen rimelig sandsynlighed for, at den kan rulle tilbage, må du godt, uden at smile alt for tydeligt, stoppe den og slå den tilbage.

 

Med tanke på hvor irriterende hyppigt vi havner der, er det ikke overraskende, at der er en hel regel om bunkere. Den hedder, så det er lettere at huske og minder om, at der er mange af dem: Bunkere

 

Konkurrencebetingelser

Hvis du svarer rigtigt på spørgsmålet fra Golfreglerne 2019, er du med i lodtrækningen om dagens præmie fra Golf Experten, samt præmien i den samlede konkurrence, som er en golfrejse fra Golf Plaisir. På vores præmieside kan du se oversigt over samtlige præmier, præmiernes værdi, rigtige svar og præmievindere. Dagens præmievinder udtrækkes førstkommende hverdag. Samtlige vindere bliver offentliggjort på Golf.dk umiddelbart efter udtrækning.

Fristen for at deltage i dagens konkurrence er indtil midnat på samme dag.

Samtykke til nyhedsbreve

Det er en betingelse for at være med i konkurrencen, at du opgiver din mailadresse og accepterer at modtage nyhedsbreve fra Golf.dk, Golf Experten og Golf Plaisir. Du kan nemt framelde dig nyhedsbreve ved at klikke på afmeld-linket. Mailadressen bliver desuden brugt til at kontakte vinderne af konkurrencen, således at vi kan modtage adresse til fremsendelse af gevinst. Adresse til fremsendelse af gevinst skal fremsendes senest inden udgang af januar 2019, idet du ellers mister retten til din gevinst.

DGU Erhverv A/S, Brøndby Stadion 20, 2605 Brøndby, står bag denne konkurrence.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

 

 

Hov - det er ikke tid endnu!