Flyafgang 13.07 fra Dragør Golfklub | Golf.dk

Flyafgang 13.07 fra Dragør Golfklub

01/08 - 2015 | Torben Thornæs Andersen

Vejen til Dragør Golfklub viser sig at være en overraskende malerisk snurretur gennem Amagers skønne natur. Hvem skulle tro der bare få minutters kørsel fra den travle Englandsvej udspiller sig et helt Morten Korch’sk landliv med friske kornmarker, små husbrug og ryttere til hest. Køreturens symbolske højdepunkt kommer, da vi pludselig må slå et herresving rundt om en gigantisk hestepære, hvis himmelstræbende udformning nemt kunne bringe hjulkasser og undervogn i en frygtelig forfatning. Her regerer naturen, synes budskabet at være, og det lyder jo lovende.

Da vi træder ud af bilen, lyder det også af noget helt andet. Ovre bag trætoppene kan vi høre den kendte lyd af jetmotorer, der rumlende slipper deres tusindvis af hestekræfter løs. Og ganske rigtigt, få sekunder senere løfter en stor Airbus A340 sig op gennem luftlagene så tæt på golfklubbens parkeringsplads, at vi uden problemer kan identificere både flytype og flyselskab.

Min makker kigger tænksomt på den store maskine og mindes pludselig sit sidste besøg i Dragør Golfklub for mange år siden. Nå-ja, lyden af flyvemaskiner, erindrer han højt, en stadig rumlen af fly, der letter fra den nærliggende Københavns Lufthavn.

Henning-Jensens svendestykke

Mens maskinen fra SAS sætter kurs mod fjerne lande, retter vi blikket mod det lille, indbydende klubhus, hvor en venlig herre i proshoppen melder om frie bolde på rangen og en gratis baneguide til turen. Således forberedt både fysisk og mentalt er vi snart klar til at indtage banen, der ifølge klubbens egen historieskrivning blev skabt på folkeaktier og indviet tilbage i 1991.

Banen er designet af den danske arkitekt Rolf Henning-Jensen, der frem til sin tidlige død i 2010 nåede at tegne 12 baner i Danmark. Anlægget i Dragør er Henning-Jensens svendestykke som golfbanearkitekt. Indtil da havde han udelukkende ernæret sig som bygningsarkitekt, en metier han opretholdt hele livet igennem, og som undervejs indbragte ham Europa Nostra prisen, EU’s kulturarvpris, for renoveringen af det ikoniske Bellevue Teater i Charlottenlund. Men det er en anden historie.

Herude på Amager har Henning-Jensen valgt at holde armene lidt mere ind til kroppen, for det er unægtelig de små penselstrøg, der kendetegner Dragørs 18 huller. Banen er kort, bare 5678 fra gul tee, hvilket i kombination med det flade terræn burde indbyde til lave score. Efter adskillige huller må vi dog sande, at den debuterende banearkitekt har formået at give hullerne nogle overraskende skarpe tænder.

Fokus på det korte spil

Først og fremmest opdager vi, at det faktisk er uhyre vanskeligt overhovedet at holde bolden på de små greens. Læg hertil et hævet greendesign, der oftest vifter ethvert upræcist slag langt væk fra det kortklippede målområde, og man har recepten på en bane, der kræver maksimal fokus på det korte spil. Udfordringen skærpes yderligere af en langhåret rough, der nok lader dig finde din bold, men nægter at give slip på din kølle.

Men alt er ikke ondskab i det Henning- Jensens’ke verdensbillede. På trods af det kolde forår står anlægget ganske flot her i starten af juni, og især banens sidste halvdel udmærker sig med en række karakterstærke huller, heriblandt 17. hul, der efter en omlægning i 2011 er blevet til banens manddomsprøve med vand foran green og et kuperet, drilsk greenområde.

På 18. green har vi for længst erkendt, at hvad der på papiret lignede en overkommelig opgave, i realiteten udgør en klædelig udfordring. Da vores score næppe er værd at nævne, vælger vi i stedet at hæfte os ved det hyggelige terrasseområde, hvor medlemmerne har valgt at nyde den sene eftermiddagssol, mens klubbens restauratør lægger an til grillmad. I det fjerne sprutter endnu en Dash 8 lavmælt af sted mod nye horisonter. Ikke at det betyder så meget mere. Flytrafikken synes at være ens mindste bekymring, hvis man vil lande en god score i Dragør.