- Vejret er det eneste, vi ikke kan lave 3-årige kontrakter med | Golf.dk
Promotor Flemming Astrup kiggede tilbage på årets udgave af Made in Denmark

Foto: Brian Rasmussen

- Vejret er det eneste, vi ikke kan lave 3-årige kontrakter med

26/05 - 2019 | Henrik Søe

Der blev kigget både frem og tilbage, da arrangørerne af Made in Denmark søndag satte sig ned og talte med pressen.

Promotor Flemming Astrup slog fast, at turneringen også næste år spilles på Himmerland Golf og Spa Resort. Men der blev også evalueret på den forgangne uge, hvor det har ganske tydeligt, at tilstrømningen ikke har været helt så massiv som tidligere.  

Made in Denmark havde i år det næsthøjeste forsalg af billetter siden premieren i 2014, men det faktiske tilskuertal levede ikke op til tidligere år.

I turneringens to første leveår i 2014 og 2015 var der over 80.000 mennesker på plads i løbet af ugen i Himmerland. I år blev tallet gjort op til 65.684. Stadig højt, når man kigger de fleste andre europatour-turneringer, men også noget lavere end det hidtil dårligste år i 2017, hvor 71.000 tilskuere lagde vejen forbi Made in Denmark.

En af årsagerne har været det bidende kolde vejr og den hårde blæst, som har været en fast følgesvend hele ugen. Mange har derfor undladt at bruge deres billetter.  

- Det er klart, at det koster, når temperaturen ikke når over 12 grader. Men nu skal vi kigge på, hvordan vi sikrer os mod uindløste billetter, sagde Flemming Astrup.

Fraværet af de store danske profiler i weekenden har også sat sit præg på mængden af tilskuere.

- Vi ved, at danskerne kommer for at se danskerne, siger Sales Manager Thomas Nielsen, der også deltog i presse-seancen. 

- Og det havde nok set lidt anderledes ud, hvis vi havde haft to danskere i førerbolden søndag, supplerer Flemming Astrup.

Made in Denmark har indgået en 5-årig kontrakt med European Tour, og der skal ifølge Flemming Astrup hentes 200 millioner kroner i sponsorindtægter over de fem år for at håndtere den øgede præmiesum. Og langtidskontrakten med europatouren har været gavnlig på den front.

- Kontinuitet er vigtig for en forretning som den her, og vi er allerede langt over 100 millioner i forhold til 5-års-planen, siger Flemming Astrup.

- Men vejret er desværre det eneste, som vi ikke kan lave en 3-årig kontrakt med, siger Thomas Nielsen.

Ikke et år uden nye tiltag i Made in Denmark. I år har det været den nye sponsorlounge med DJ’s og musik på 14. hul, det nye 1. hul ved klubhuset og gratis båd-transport fra p-pladsen til banen.

- Vi har været godt tilfredse, men nu skal vi have evalueret på de forskellige aktiviteter og se om der er behov for at tænke nyt. Heldigvis har vi nu et helt år til at planlægge, siger Flemming Astrup med henvisning til at Made in Denmark i år rykkede terminen fra august til maj.

Så publikum kan højst sandsynligt forvente nye aktiviteter og flere spøjse events i 2020.

- Vi kan ikke invitere til den samme fest to år i træk, lyder det fra Thomas Nielsen.

-  Og som jeg plejer at sige, så har jeg masser af ideer, som jeg ikke har fået endnu, siger Flemming Astrup.

Tilskuertal til Made in Denmark

2019: 65.684
2018: 75.106 (Silkeborg)
2017: 71.298
2016: 78.800
2015: 86.498
2014: 82.798

User Comments:

  • Shuttleservice

    29/05 - 2019 | Keld Helbig Hansen

    Det vigtigste for min kone og jeg er en forbedret mulighed for at komme fra P1 til de forskellige huller. Hvis man ikke går så godt er det meget vanskeligt at komme rundt selv.

  • Toiletter.

    29/05 - 2019 | Vibeke Mortensen

    Også lidt ros skal der til.. :-) Der er altid mulighed for at finde et toilet, det er suveræn planlægning.

  • Cykler på hele området.

    29/05 - 2019 | Vibeke Mortensen

    Hej. Det var rigtig dejligt, de første par år, hvor os der var kommet cyklende til Made in Denmark, også kunne cykle inde på området. Kan ikke se det er et problem, jeg syntes nemlig folk er meget gode til at tage hensyn til hinanden. Skulle biler og cykler enes om vejen, ser jeg ingen problem i det. Håber cyklerne vender tilbage. En glad cyklist ;-)

  • Forbedringsforslag til MID 2020

    26/05 - 2019 | Paul Schmidt Andersen

    Området med spisning mm skal være mere indbydende. Man kunne,henset til erfaringerne med vejret godt have et telt hvor man kunne sidde i læ for det friske forårsvejr. I år var det også meget få muligheder for at købe mad. Dette burde kunne forbedres. Et andet forbedringsforslag er en shuttlebus fra klubhusområdet til/fra P-Pladsen.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer