Undersøgelse: Hvad synes du om den stadigt øgede længde fra tee? | Golf.dk
Bryson DeChambeau er nu klart PGA Tourens mest langtslående spiller.

Foto: Puma

Undersøgelse: Hvad synes du om den stadigt øgede længde fra tee?

22/10 - 2020 | Undersøgelse

Bryson DeChambeaus dominans efter coronapausen har gjort debatten om stadigt længere drives mere aktuel end nogensinde.

Vi er nysgerrige på, hvad danske golfspillere synes om den udvikling, som golfsporten er inde i, hvad angår længden på drives.

Brug nogle få minutter på at besvare dette spørgeskema, tre af deltagerne vinder et dusin golfbolde.

User Comments:

  • Pro's og amatører

    23/10 - 2020 | Nicolas Grund Kristensen

    Hej alle, Tænker det er væsentligt at man også holder lidt fokus på proportionerne i alt det her. Vi har at gøre med to vidt forskellige scenarier, som man alt andet lige, er nødt til at vurdere ud fra hver sine parametre. Ét er jo de professionelle som ganske rigtigt slår længere og længere, noget helt andet er de almindelige golfspillere, som måske nok med de rigtige hjælpemidler kan vinde en smule (!) - men det er langt fra nok til at besejre de længste baner (måske ikke engang hjemmebanen fra back-tee). I min optik må det være op til R&A om der skal justeres på reglerne for udstyr til de professionelle. Hvis de mener sporten er mindre seervenlig fordi nogle driver for langt, så må de jo arbejde med det. I min verden er det dog helt logisk at man arbejder på et differentieret regelsæt. I ingen andre sportsgrene er der så stort fokus på at sammenligne Pro'er med amatører, og det virker jo helt håbløst at sammenligne alle os weekend krigere med spillere på top niveau. Vi har ikke adgang til samme træningsfaciliteter, tid, udstyr eller teknologi, og de fleste af os har nok heller ikke hverken talent eller vedholdenhed til at levere det der kræves uanset. I sammenligner jo heller ikke Preben nede fra den lokale tennisklub med Nadal... For min egen del ville jeg da gerne tage de 5-10m ekstra en ny driver lover at kunne give mig, men i sidste ende finder vi de meter ekstra ved at træne - teknisk og styrke - ikke ved at købe en ny magisk tryllestav. Var det tilfældet, stod vi jo alle og tævede bolde fra back-tee og gik -5 på en helt almindelig lørdag. Summa summarum - der har altid været spillere der slog længere end de andre. Tiger havde sin periode, så kom Rory, Dustin, Bubba og nu Dechambeau. Med undtagelse, måske, af Tiger i sin storhedstid er ingen af dem komplette og de har alle områder de må forbedre. Men når man arbejder intenst med en ting, bliver man dårligere/rusten til noget andet. Sådan er spillet så dejligt og frustrerende. Så, sæt gerne differentierede regler, gør det svært for Pro'erne hvis man mener det trækker seere, men for alle os andre? Spillet er svært nok som det er, banerne er rigeligt lange, og så længe boldens flugt følger fysikkens regler, så tænker jeg ikke den almindelige golfer kommer til at slide med "for korte baner" lige foreløbigt. Og så lige lidt stof til eftertanke - 63% af alle golfspillere er mellem hcp 8 og 20. Kun 12% er bedre og ca 3% er bedre end hcp 3. Det betyder altså at 88% af alle golf spillere har højere end hcp 8, og I skal ikke bilde mig ind at alle de spillere slider med at slå for langt. Hvis I gør er I velkommen på back-tee... :-) Mvh Nicolas

  • Spis brød til!

    21/10 - 2020 | Claus Mølholm

    Ja - Bryson slår længst på PGA Touren, men han vinder jo slet ikke hver gang han stiller op og heller ikke mere end Tiger gjorde i hans storhedstid (vist nok tæt på 40% i 2000/2001). Da han vinder US Open i år er Bryson heller ikke den bedst scorende fra tee, idet Strokes Gained statistikken “kun” giver ham 3. pladsen. I US Open ugen er Bryson også nr. 3 i SG Approach, nr. 3 i SG Putting og nr. 2 i SG Around the Green - dvs. han vinder fordi han er i toppen af alle kategorierne, der understøtter en samlet score. Rory Mcilroy er den bedste fra tee og mere end 1½ slag bedre end Bryson, men bliver kun nr. 8 i turneringen, da han er ret middelmådig i SG Approach og SG Around the Green. Forskellene mellem de længstslående på World Tours og gennemsnittet er i øvrigt blevet mindre med årene - sikkert pga. flere spillere træner specifikt på at øge længde og fordi der løbende tilgår nye unge spillere med bedre grundfysik og/eller teknik. Hank Kuehne slog 36 yards længere end gennemsnittet på PGA Tour i 2003 og Bryson er i 2020 sæsonen “kun” 22 yards længere end gennemsnittet. Statistikken fra PGA Touren dokumenterer, at antallet af spillere, der slår over 300 yards i gennemsnit over en sæson er øget meget dramatisk fra 12-13 spillere i årene 2008-2010 til hele 72 spillere i 2020! Samtidigt er gennemsnittet for den længste spiller på touren kun øget fra ca. 315 yards til 322 yards. Links til artikel og kilder: https://golf.com/instruction/driving/bryson-dechambeau-driver-irons-2020-us-open-stats/ https://www.usopen.com/stats/player-stats.html#!&strokes-gained=all https://www.pgatour.com/stats.html

  • Ikke det store problem

    21/10 - 2020 | Denny Christensen

    Når Bryson har trænet sig op til at slå langt og næsten lige skal han også belønnes for det. Der er officials, tilskuere (som regel) og spottere der finder boldene uanset hvor skævt de er slået og i hvor højt græs de ligger. Gid jeg havde samme muligheder til mine noget kortere drives :-) Når 5-20 mennesker ser bolden lande og alle leder, mens proen laaaaangsomt går de 275 m frem, så er bolden fundet inden han ankommer og 3 min reglen er ligegyldig. Såeh... lad dem da slå langt og skævt og selv forsøge at finde bolden :-) Jeg vil tro at på proernes baner kan flagene placeres så vanskeligt at et slag ud af rough med minimal backspin ikke kan komme i nærheden af flaget - så skal spillerne supplere længde og styrke med finesse i slaget mod green. Lad samtidig rough omkring greens være mere end ond så straffen for ikke at ramme greens bliver mærkbar. Udstyr og bolde: Lad nu producenterne lege, det glæder de 99,5 pct af os der slår under 275 m med driveren, Der er altså mange der ikke som foreslået i tråden har råd til at miste 10-20 m :-) Bryson gør noget nyt og spændende, ligesom Tiger før ham og andre før Tiger. Det er en stadig udvikling der i mine øjne ikke er stukket af endnu.

  • Det er vigtigt at adskille tingene

    21/10 - 2020 | Martin Snejbjerg Jensen

    Lange baner med smalle fairways og langt græs vil blot gøre spillet mere defensivt og kedeligt - og de langt slående bliver bare mere dominerende. Vi så det da alle pludselig skulle Tiger sikre deres baner - det gjorde ham bare mere dominerende. Augusta National var en gang en af de mest strategiske baner hvor man kunne bruge bredden til at opnå bedre vinkler ind til greens, men nu har man snævret den ind og gjort det til en bane hvor tee slaget primært handler om at komme langt frem i fairway. På en bred strategisk bane hvor vinkler betyder noget kan en kortere slående spiller bedre konkurrere med en langtslående på et godt strategisk layout - fordi et 7 jern bedre kan konkurrere mod en wedge hvis man har en bedre vinkel. Der er stadigt klassiske baner der er aktuelle i form af godt design. Royal Melbourne hvor der blev spillet presidents cup viste at baner hvor der er lagt vægt på at placere sig rigtigt stadigt har en lidt forsvar tilbage. Det samme kan man sige om skt Andrews, Ja, scores falder når man flytter bolden 100 m længere end man gjorde for 60-70 år siden og man pitcher frem for at slå et 7. jern. Jeg mener at man skal gøre banerne bredere og mere strategiske så man kun kan komme tæt på pinden hvis man placerer sig rigtigt. Fjern river i fairway bunkere og gør dem dybere så det at komme i en bunker bliver en straf. Selvfølgelig skal det kunne betale sig at slå langt, men vi kommer ikke uden om at udstyret har gjort at spillerne kan gå efter bolden med alt hvad de har. Det havde altså ikke været muligt med hickory køller og en Haskell bold. Men alt dette har jo meget lidt betydning for 99% af alle klubgolfere - som jo til gengæld er dem der skal betale for baneændringerne. Og man kan ikke bare forlænge banerne fordi hazarderne skal jo ligge der hvor både pro og klubgolfer ligger i fairway. Selvfølgelig kan man trække et teested 70 m tilbage så drivet ender med 150 m tilbage for begge, men hvad så med næste slag? Forskellen mellem proer og klubgolfere er blevet for stor.

  • "Grow the Grass"

    20/10 - 2020 | Finn Korntved

    Smallere fairways med lidt længere græs, så drives ikke ruller 50-100 meter efter landing. Øg klippehøjden et par cm. i første klipning. Og lad vær med at klippe roughen. Jeg mener sagtens det hele kan løses med den rigtige bane-opsætning, når longhitterne spiller turnering. Så slipper vi også for den ballade, det vil give med udstyrs/bold-producenterne, hvis man begynder at rulle udviklingen tilbage.

  • Hvide pæle er svaret og de er ikke grimme

    20/10 - 2020 | Jan Pedersen

    Samtidigt skal en alvorlig rough (a la US Open) naturligvis ikke være mulig at slå 200-220 yards fra.......... Det var jo ikke kun DeChambeu der slog disse latterlige slag, der var jo masser af andre, både i toppen og i bunden af stillingen der snildt nåede PAR5 hullerne i 2 slag (300m og 2oom) ved netop afviklet Major. Jeg personligt gider ikke se TV Golf, når deltagerne ikke straffes hårdt nok ved vilde skæve drives og dyb rough lies ....... det hele blir sådan lidt cirkus freak agtigt.

  • Mulige ændringer

    20/10 - 2020 | Jakob Lyng

    Jeg så en video med en pro der mente at det primært var loft på Driver der var problemet, hvis der kom en grænse på 9 grader eller lign. ville det være umuligt at slå så langt som Bryson gør i dag. Og det ville give alle ens forhold. Men hvis man laver bolden så den flyver kortere, så er det jo stadig relativt. Bryson vil stadig slå væsentligt længere end mange andre, og han vil så have et 8-jern, mens andre vil skulle bruge måske 5 eller 6-jern. Så er det da mere fair at han har lobwedge i dag, og andre spiller med GW eller PW. Men tænker da at bygge hazarder ved 300-350yards vil hjælpe.

  • Den øgede længde

    20/10 - 2020 | Michael Traasdahl Møller

    Hej derude på nettet. Jeg er meget enig med Hedegaard i at træning og atter træning skal kunne betale sig, om talentet så rækker er en helt anden sag. Jeg er derimod ikke enig i at golfbanerne skal re-designes med en masse dogleg, sætte hvide pæle op mellem hullerne for at gøre de lange drives sværere at placere. Jeg kender ingen kollegaer der designer golfbaner, som ikke gør alt for at undgå at der skal hvide pæle op. Dels er de grimme at se på i landskabet, det tager tid for greenkeeperen at klippe omkring og det sinker spillet med provisoriske slag, lede efter den første bold, for en den virkelig OB eller ? Hvide pæle skal helst kun fungere som afgrænsning af golfbanen, ind mod naboens arealer. I dag er der så mange unge spillere der virkelig kan flytte bolden, at der på flere baner herhjemme reelt er fare for at blive ramt på blinde huller. Specielt på blinde dogleg hvor der kan fordele ved at slå ind andre huller, over greens fra andre huller, sågar en greenkeepergård, klubhuse og P-pladser er i spil på enkelte baner jeg har spillet. Hvide pæle ændrer ikke noget ved det problem, det er prøvet før. Der bliver sat store net op på stolper eller trådhegn, ikke noget kønt syn i naturen, men hvad skal klubben gøre? En mulighed kunne være at man i golfreglerne vedtog, at en fremmed fairways er OB, det vil formenligt nogle steder afholde langslående spillere til at forsøge at opnå en fordel, fordi risikoen er for strafslag er for stor. I første halvdel af 70érne spillede man med en mindre bold og jeg tror det var i 1975 hvor jeg begyndte, vi fik en bold med lidt større diameter og anderledes dimples sammensætning. Bolden fløj cirka 10 - 15% kortere og var lidt mere følsom overfor vinden. Man måtte en overgang bruge begge bolde, og derefter blev det til den bold vi i dag spiller med. Det var måske en mulighed at ændre bolden en gang til, således at klubberne ikke skal til at bygge teestederne ind i nabokommunerne i fremtiden. Bolden bliver lidt mere vindfølsom, flyver lidt kortere, men den vil formenligt løse nogle af problemerne, da klubspilleren (hcp 18) mister måske 15- 20 meter på driveren hvorimod topspillerne på touren måske mister 30 - 35. Ingen tvivl om at bold og kølle producenterne og vil stritte imod med arme og ben, men spillerne vil langsomt vænne sig til de nye længder ret hurtigt, det gjorde vi sidste gang. Med venlig hilsen Michael Traasdahl Møller

  • Øgede længde fra Tee

    20/10 - 2020 | Klaus Hedegaard

    Hej, At slå langt fra tee er ikke noget man bare gør fra den ene dag til den anden. Det kræver træning, talent og endnu mere træning igen og igen. Det skal man da honoreres for. Men kan man slå langt og lige, og kan man slå langt når man skal slå fade eller draw med vilje? Det kan Bryson DeChambeaus f.eks. ikke altid, men det kompensere han for ved at have så stærke arme at han kan slå langt ud af hvilken som helst rough. Derfor synes jeg man skal snævre banerne mere ind med hvide pæle, designe flere doglegs ind, som kommer i spil fra back-tee, og generelt lade længdekontrol og boldflugt have en meget mere afgørende faktor fra back-tee end det er i dag. Til sidst vil jeg lige huske alle på at da Tiger Woods dominerede slog han også meget meget langt. Hans evner og fysik havde vi ikke noget i mod, ham var vi imponeret af. Han var en ener, og det er Bryson også, Så giv nu Bryson lidt respekt og kredit for al den tid han bruger på fysisk træning. Det er der mange "store" golfere der godt kunne lære lidt af. Venlig hilsen, Klaus

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Counter

  • Site Counter:1,650,848
  • Unique Visitor:126,355
  • Registered Users:160,777
  • Unregistered Users:31,220
  • Blocked Users:12,396
  • Published Nodes:15,532
  • Unpublished Nodes:312
  • Server IP:10.230.58.22
  • Your IP:3.219.31.204
  • Since:04 Aug 2020
  • Visitors:
    • Today:3,407
    • This week:97,215
    • This month:387,450
    • This year:1,651,174

Klik HER hvis du ønsker at slette alle cookies fra golf.dk