Strafslag, diskvalifikation og en bøjet putter i The Masters | Golf.dk
Si Woo Kim gør klar til at putte med sin 3-wood under anden runde af The Masters.

Foto: Getty Images

Strafslag, diskvalifikation og en bøjet putter i The Masters

11/04 - 2021 | Jesper Frigast Larsen

Golfreglerne gælder for os alle. Det er en del af charmen ved golfspillet, men i de professionelles turneringer er der dog normalt nogle særlige lokale regler pga. de mange midlertidige foranstaltninger, der er på banen - tribuner, kabler, kameraer, reklameskilte og meget andet. Desuden er der dommere til stede ved turneringerne, som spillerne ofte tilkalder for at afgøre selv de mest basale regelsituationer, som vi gæve amatører formodes selv at være i stand til at afgøre, når vi spiller. Endelig er der TV-billederne, der somme tider afslører regelbrud, som ellers var gået upåagtet hen.

Men tingene skal gå rigtigt til, og også i årets udgave af The Masters har der været situationer, hvor golfreglerne er kommet i spil. Proerne er normalt gode til at bide uheld og dårlige slag i sig, men temperamentet kogte over for den 25-årige koreaner Si Woo Kim på 15. hul i anden runde. Kim var kun tre slag fra føringen, men efter et misset putt på 14. green og et dårligt chip til 15. green slog han sin putter hårdt i jorden i vrede, og skaftet bøjede så meget, at Kim fandt putteren uegnet til videre spil.

Golfreglerne tillader ikke, at en kølle, som spilleren selv har ødelagt, bliver udskiftet, så Kim havde valget mellem at spille videre med den bøjede putter eller at putte med en anden kølle. Han valgte at putte med sin 3-wood på de sidste fire huller - og fik fire pars.

Mere uheldig var mexicaneren Abraham Ancer i første runde. På 15. hul slog han fra en greenbunker, og efter runden viste TV-billeder i close-up, at Ancer med sit sandjern havde trykket en lille klump sand ned, da han adresserede bolden i bunkeren. Det er som bekendt forbudt at berøre sandet i bunkeren med en kølle i området lige foran eller lige bag ved bolden og under tilbagesvinget til et slag, og Ancer fik tildelt to strafslag.

Alt tyder på, at Abraham Ancers berøring af sandet med køllehovedet dels var uforsætlig og dels ikke gav ham nogen unfair fordel ved slaget, da bolden end ikke kom ud af bunkeren. Men her er reglerne ubønhørlige, og turneringsledelsen havde intet andet valg end at tildele Ancer strafslagene, når den nu var blevet opmærksom på situationen. Det endte med en otter på hullet for den uheldige Ancer.

Endnu værre gik det stortalentet Matthew Wolff, der dog har store problemer med sit spil i øjeblikket. Han blev diskvalificeret efter anden runde for at have underskrevet og afleveret et forkert scorekort. På 17. hul var han på green i to slag, men treputtede for en bogey. Men det var ikke den score, der fremgik af scorekortet. Præcis hvad, der blev skrevet, fremgår ikke, men ifølge turneringsledelsen var der anført en lavere score end den reelle på 17. hul, hvorfor Wolff blev diskvalificeret efter regel 3.3b(3). Pinligt for Matthew Wolff, der dog havde mistet cuttet under alle omstændigheder.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Counter

  • Site Counter:3,623,112
  • Unique Visitor:193,864
  • Registered Users:170,755
  • Unregistered Users:31,692
  • Blocked Users:12,477
  • Published Nodes:16,626
  • Unpublished Nodes:327
  • Server IP:10.230.58.21
  • Your IP:35.175.212.130
  • Since:04 Aug 2020
  • Visitors:
    • Today:6,372
    • This week:111,322
    • This month:458,161
    • This year:3,623,945

Klik HER hvis du ønsker at slette alle cookies fra golf.dk