Regler ved dårligt leje i bunkeren | Golf.dk

Regler ved dårligt leje i bunkeren

06/05 - 2019 | Claus Rødgaard Thomsen

Vi kan alle få et dårligt leje i bunkeren, men hvilke regler gælder der egentlig når vi står overfor et sådan leje? Det fortæller Henrik Knudsen om i denne video.

User Comments:

  • Provisorisk bold for bold i bunker

    27/05 - 2019 | Ole Haag

    Regel 18.3a fortæller, at man må slå en provisorisk bold, hvis den oprindelige kan være out eller være mistet uden for et strafområde. Eftersom du ved, at den er i bunkeren, kan den hverken være mistet eller out, som er de eneste begrundelser, der gælder for at spille en provisorisk. Hvis du spiller endnu en bold i den situation (som du mener er provisorisk), så er det faktisk en ny bold, og den oprindelige er ikke i spil og er nu en forkert bold. Du skal gå frem og finde din bold i bunkeren, og der måske beslutte at tage lempelse for uspillelig bold (hvis du ikke vil spille den).

  • kan jeg så slå en provisorisk bolt mår jeg ved jeg er i bunker

    24/05 - 2019 | Leif Paaske

    kan man så når man ser boldten lande i bunker slå en provisorisk bolt og vælge den mår man kommer frem og ser sit leje i bunkeren. eller skal man først gå frem og se på lejet først.

  • Fæstnet bold - svar til Sonny Krag

    17/05 - 2019 | Karsten Duus

    Hej Sonny Jeg ser du ikke har fået nogle kommentarer eller svar på dine spørgsmål - jeg forsøger hermed: 16.3: a) Undtagelsen om sand i (græs)områder, klippet i fairwayhøjde eller lavere, er formodentlig lavet for at undgå tvivl om retten til lempelse, hvis en bold f.eks. er "fæstnet" i noget opslået sand på forgreen, bemærk dog (formoder jeg) at jorden under bolden skal være trykket ned af nedslaget. b) Korrekt, der er ikke lempelse for fæstnet bold i et wasteområde. 17: a) Hvis du ikke kommer ud af et strafområde, ved slag til en bold indenfor strafområdet, kan du med et strafslag droppe en bold hvorfra du slog slaget (inde fra strafområdet) b) Men måske meget mere relevant: med et strafslag bruge droppemulighederne i regel 17. Dvs: Gule og røde pæle: 1) Derfra hvor du slog ind i strafområdet eller med udgangspunkt skæringspunktet ind til strafområdet: 2) på flaglinjen - og ved røde pæle yderligere: 3) I et lempelsesområde med to køllelængder ud fra skæringspunktet og ikke nærmere hullet. Pointen er altså, at hvis man "fjumrer" rundt inde i et strafområde så tæller ens slag (og evt. strafslag) naturligvis - men man kan altid droppe ud igen med et strafslag som om man lige havde slået ind i strafområdet. Håber det besvarer dine spørgsmål.

  • fæstnet bold? Regel 16.3 og bold som spilles i strafområde

    08/05 - 2019 | Sonny Krag

    Under undtagelser står der: "Når bolden er fæstnet i sand i en del af det generelle område, som ikke er klippet i fairwayhøjde eller lavere, eller"... hvordan kan sand være klippet? Betyder ovenstående at en fæstnet bold i wasteområde ikke må droppes ud - gratis? Jeg har også et andet spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på: Min bold er inde i et strafområde (f.eks. i græsset nær vand). Jeg vælger at spille den, men det går helt galt (kan ikke finde den eller slår den ud i vandet el. lign). Hvor skal/kan jeg droppe bolden? a) Der hvor jeg slog fra inde i strafområdet b) må jeg nu droppe udenfor strafområdet - og skal det være der hvor bolden krydsede strafområdegrænsen forrige slag? PS - hvorfor kan man ikke lave linjeskift i dette forum?

  • Bold til hjælp

    07/05 - 2019 | Leif Sørensen

    Hvis 2 spillere bliver enige om dette får begge spillere 2 straffeslag. 15.3 Bold eller markeringsmærke, som hjælper eller er til gene for spillet a Bold på greenen til hjælp for spil Denne Regel gælder kun for en bold, som ligger stille på greenen. Hvis du med rimelighed mener, at en bold på greenen kunne hjælpe nogens spil (f.eks. ved at virke som en mulig bagstopper nær hullet), må du markere og løfte din egen bold, eller hvis bolden tilhører en anden spiller, bede spilleren om at markere og løfte bolden. Kun i slagspil: En spiller, som er forpligtet til at løfte bolden, må i stedet spille først, og Hvis du og en anden spiller enes om at lade en bold blive liggende for at hjælpe nogen af jer, og den spiller så udfører et slag med den hjælpende bold liggende på plads, får hver spiller, som blev enige, den generelle straf (to strafslag).

  • High/Low - markering af bold på green

    07/05 - 2019 | Hans Andersen

    A-B spiller stableford med High/Low mod C-D. A ligger på green, B ligger udenfor. A spørger: Skal jeg markere mind bold? B svarer: Nej, lad den blive liggende. C siger: Det koster to strafslag. Det har givet en masse spørgsmål, men ingen er i grunden helt sikker på svaret.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer