Regeldrama: Blev Haotong Li uretfærdigt behandlet? | Golf.dk
Haotong Lis kolleger mente, at han var blevet urimeligt behandlet under Dubai Desert Classic.

Foto: Getty Images

Regeldrama: Blev Haotong Li uretfærdigt behandlet?

30/01 - 2019 | Ole Haag

Det var hele tiden kun et spørgsmål om tid, før de nye golfregler resulterede i kendelser, som ville give debat. I weekendens Dubai Desert Classic fik Haotong Li en straf, som mange spillere bagefter mente var dybt uretfærdig. Men hvad siger de nye regler. Vi har bedt Ole Haag, der er regelekspert i Dansk Golf Union, om at kigge nærmere på episoden.

Så blev Haotong Li uretfærdigt behandlet?

Det vil vi lade dig om at mene. Det er jo en sag om følelser. Vi giver dig nogle fakta, som du kan støtte dig til. Selv synes Li, at han blev uretfærdigt behandlet. Ligesom et antal TV-golfreportere og ledende Tour-personer. R&A slog dog koldt vand i blodet og fastholdt, at det var dømt rigtigt efter Golfreglerne.

Hvad gik det ud på? Burde den dømmes? Kunne den dømmes?

Haotong Li skal putte. Caddien hjælper med at læse linjen, som han må. Caddien står et par meter fra hullet og Li sætter sig ned foran ham på hug og lægger bolden til rette. Da de begge er tilfredse, rejser Li sig op – og drejer krop og fod ind mod linjen for at begynde sin stance. Caddien står der, men flytter sig inden for 1-2 sekunder derefter væk fra linjen. Li fortsætter med at indtage sin stance, uden at caddien er til stede.

Hvad er 1-2 sekunder i golf? Eller 1-2 millimeter?

Er søgetiden endt, når tidtagningen står på 03:01? Ja. Er bolden løftet, når den er løftet én millimeter? Ja.

Er håndboldkampen slut, når der står 30:00 – for nu at tage en anden sport? Ja.

Så har Haotong Li’s caddie stået på linjen, når han har stået der ét sekund? Ja.

Det var bl.a. et af diskussionspunkterne. Skulle man dømme en overtrædelse af reglen og dermed to strafslag, når han kun stod der meget kort tid?

Gav caddien ham overhovedet nogen hjælp?

Hvad går reglen ud på?

Regel 10.2b(4) (gælder også for en partner og på hele banen): Begrænsninger mod at caddien står bag spilleren. Når en spiller begynder at indtage sin stance for slaget, og indtil slaget er udført:

  • Spillerens caddie må ikke bevidst stå et sted på eller tæt ved en forlængelse af spillerens spillelinje bagved bolden af nogen som helst grund.

  • Hvis spilleren indtager sin stance i strid med denne regel, kan spilleren ikke undgå straf ved flytte sig.

Dog er der en undtagelse på greenen, hvor man kan undgå straf for overtrædelsen.

Undtagelse – Bold på greenen: Når spillerens bold er på greenen, er der ingen straf efter denne regel, hvis spilleren flytter sig, og ikke begynder at indtage stancen igen, før caddien har fjernet sig fra sin position.

For at dømme overtrædelse af denne regel, skal man altså se på to ting:

  • Stod caddien/partneren på linjen, da spilleren begyndte at indtage sin stance?

  • På greenen – hvis caddien stod på linjen: Trådte spilleren væk fra sin stance, gik caddien væk og begyndte spilleren derefter forfra på sin stance, uden at caddien stod der?

Se selv videoen. Det blev bedømt, at caddien stod på linjen, og da Haotong Li ikke afbrød sin stance, gik væk og startede forfra, så blev straffen effektueret.

Hvad skal spiller og caddie kunne i denne situation?

For at undgå en sådan straf, skal spilleren og caddien altså kende alle aspekter af reglen. Hvornår står caddien på linjen? Hvad betyder ”at begynde at indtage stance”? Hvordan kan man undgå straf på greenen? Og alle spillere og caddier/partnere skal vænne sig til at hjælpe hinanden med ikke at overtræde denne regel, som har et klart formål: Det skal slås fast, at en spiller selv skal kunne klare sin opstilling uden hjælp – både for at stille krav om dygtighed og ligeledes for at minimere tidsforbruget for at udføre et slag.

Hvad er caddiens opgave i denne situation? Spilleren må få hjælp til at finde linjen. Når den opgave er løst, så skal caddien gå væk med det samme. Der er ingen grund til at køre den på millimeter og dermed udsætte sig for risikoen for en overtrædelse.

Og er andet aspekt: Ville det være uretfærdigt over for alle andre spillere i feltet, hvis Haotong Li ikke havde fået denne straf?

Læs mere i Interpretation 10.2b(4)/1 for at se eksempler på, hvornår en spiller er begyndt at tage sin stance.

Examples of when a player has begun to take a stance include when:

  • The player is standing beside the ball but facing the hole with his or her club behind the ball, and then starts to turn his or her body to face the ball.

  • After standing behind the ball to determine the target line, the player takes a step forward and then starts to turn his or her body and puts a foot in place for the stroke.

Uddrag af mandagskommentarer fra European Tour og R&A:

Keith Pelley, administrerende direktør for European Tour:

- Alle jeg har talt om dette mener, som jeg gør, at der ikke var onde hensigter fra Li Haotong, og han fik heller ikke nogen fordel fra hans eller hans caddies ”split-second”-handlinger. Derfor var den efterfølgende straf, der flyttede ham fra en delt 3. plads i turneringen til en delt 12. plads, groft uretfærdigt efter min mening.

Martin Slumbers, administrerende direktør for R&A

- Vi har gennemgået Li Haotong-dommen fra European Tour-dommerne og er enige om, at den var korrekt. Der har været en vis misforståelse af den nye regel, og jeg vil påpege, at den er designet til at forhindre enhver mulighed for en caddie til at stå bag spilleren, når han begynder at tage sin stance. Det har intet at gøre med, om spilleren har til hensigt at få hjælp til opstilling. Vi anerkender, at det var en meget uheldig situation i går (red. søndag), og jeg forstår helt Keith Pelleys bekymringer, når en regelsituation opstår på et så vigtigt tidspunkt i en European Tour-event, men der er ingen muligheder for at afvige fra reglen for netop at gøre det lettere at forstå og anvende konsekvent.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer