Parnevik får hård straf for at ramme egen fod | Golf.dk
Jesper Parnevik begik en lille fejl og betalte en høj pris.

Foto: Getty Images

Parnevik får hård straf for at ramme egen fod

16/10 - 2019 | Claus Rødgaard Thomsen

Den tredobbelte Ryder Cup-spiller fra Sverige, Jesper Parnevik, fik to strafslag på den amerikanske seniortour i weekenden. Svenskeren blev offer for en regel, som yderst sjældent bliver taget i anvendelse, og som han derfor ikke kendte.

Faktisk var turnerningsdommerne også så usikre, at de ringede til USGA for at få assistance.

Parnevik havde et kort putt for en bogey. Imidlertid missede han puttet, som tog hulkanten og ramte hans egen fod. Derefter stillede han sig hen til bolden og slog den i hul for en dobbelt bogey. Troede han.

Faktisk skulle han have annulleret slaget og genplaceret på forrige sted uden straf, da han tilfældigt havde ramt et menneske, dyr eller flytbar forhindring på greenen efter et slag, spillet fra greenen. Det siger regel 11.1b, undtagelse 2.

Det første af de to putts talte således ikke. Det gjorde det sidste imidlertid, ligesom Parnevik fik en straf på to slag for ikke at genplacere (spille fra forkert sted, se Fortolkning 11.1b/1).

- Man forstår jo godt hans refleks, siger Ole Haag, der er dommer og regelkonsulent i Dansk Golf Union. 

- I de gamle regler var der forskel på at ramme en “outside agency” og “spilleren selv” i den situation. Hvis spilleren selv tilfældigt stoppede bolden, så skulle den spilles fra, hvor den ligger, og i de gamle regler fik man tillige et strafslag. I de nye regler står der “enhver person”. Så man har for forenklingens skyld nu inkluderet spilleren i “gruppen”, og dermed indirekte ændret på, hvad man skal gøre i den situation. Der er nok ikke nogen, der har tænkt på at det skulle volde problemer, snarere tværtimod, fortsætter han.  

Dermed kan man - groft sagt - sige, at Jesper Parnevik blev straffet for ikke at have sat sig ordentligt ind i de nye regler.

- Men han har været virkelig uheldig. Han prøver jo ikke at opnå nogen fordel, hverken ved at ramme sin egen fod eller ved at slå det efterfølgende putt i hul. Jeg kan godt forstå, hvis man som spiller er forvirret, for han gør jo det, som virker logisk i situationen, siger Ole Haag, der ikke kan erindre at have oplevet en tilsvarende episode tidligere.

Havde Jesper Parnevik kendt reglen og genplaceret sin bold, ville han formentlig (hvis han altså havde holet puttet i andet forsøg) have sparet to slag. Dermed ville han have sluttet som nummer 63 i stedet for nummer 67 ved SAS Championship i North Carolina, hvor episoden fandt sted.

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer