Officielt: Verden får fælles handicapsystem i 2020 | Golf.dk
Det skal være lettere og sjovere at spille golf. Det er principperne bag det kommende, globale handicapsystem.

Foto: Ulrik Jantzen

Officielt: Verden får fælles handicapsystem i 2020

20/02 - 2018 | Claus Rødgaard Thomsen

Golfsportens lovgivende organer er på plads med principperne for World Handicap System (WHS), som forventes at træde i kraft i 2020.

R&A og USGA har i dag udsendt en pressemeddelelse, der redegør for intentionerne i det kommende handicapsystem.

- Vi vil gerne træffe de rigtige beslutninger for at skabe en mere åben og social sport. Vi er glade for, at vi med dette - samt med moderniseringen af golfreglerne - kan åbne en vej ind i sporten og gøre den mere tilgængelig og fornøjelig for alle, lyder det fra Mike Davis, der er administrerende direktør for USGA.

World Handicap System  skal, som navnet afslører, være gyldigt i hele verden.

Og det bliver bygget op omkring principper, der netop skal gøre det hele nemmere og mere gennemskueligt.

Blandt principperne i systemet er:

  • Handicappet udregnes som gennemsnittet af de  otte bedste scores af de seneste 20 golfrunder.

  • Man reguleres efter såvel turneringsrunder som private runder.

  • Man skal kunne anvende sit handicap meningsfyldt på alle baner i alle lande, og systemet bygger derfor på det verdensomspændende Course Rating System som det nuværende EGA Handicapsystem også gør brug af

  • Handicapregulering skal kunne tage højde for unormale vejr- og baneforhold.

  • Man skal kunne få et handicap efter at have registreret blot 54 hullers spil, som kan sættes sammen af runder á såvel 9 som 18 huller.

  • Den højest mulige score på et hul, når det drejer sig om handicapregulering, fortsætter med at være det antal slag som svarer til 0 stableford point (netto dobbelt bogey)

  • Man kan maksimalt have et WHS handicap på 54

Det skal nævnes, at inden for rammerne af de nye retningslinier, har det europæiske golfforbund (EGA) et vist råderum, som kan have konsekvenser for, hvordan man i Danmark udmønter systemet.

Udspillet fra R&A og USGA kommer efter research fra 15 lande, som viser et stærkt ønske om at skabe et verdensomspændende handicapsystem.

- Dansk Golf Union ser på vegne af alle danske golfspillere frem til et nyt verdensomspændende handicapsystem der på en simpel og retfærdig måde udregner et retvisende handicap for alle verdens golfspillere. Et sådant handicap der tillader spillere på alle mulige niveauer at konkurrere mod hinanden, er en central del af det, der gør golf til en fantastisk sport som kan nydes af alle, udtaler Nick Hüttel, der er handicap- og regelkonsulent i Dansk Golf Union.  

Han fortsætter:

- DGU ser frem til fortsat at være en del af udviklingen af World Handicap System og få det nye system implementeret bedst muligt inden det skal tages i brug i 2020. Der er stadig flere detaljer som skal på plads, men i dag glæder vi os over at kunne løfte sløret for at fremtidens handicap vil være universelt og baseret på gennemsnittet af spillerens bedste scores.

Da et sådant gennemsnit for at være retvisende kræver en større mængde scores, vil DGU i de kommende to år, inden overgangen til WHS, arbejde for at der bliver spillet og afleveret flere markant flere scores end det er tilfældet i dag.

 

User Comments:

  • Regulering

    05/03 - 2019 | Knud Larsen

    Der er en stor del af medlemmer som ikke aflevere scorekort,og slet ikke 20. Mister de deres handicap? hvis de gør det,hvad vil klubberne så?

  • Bufferzone

    20/01 - 2019 | Jan Pedersen

    Hvad med bufferzonen, som i mit tilfælde pt ligger på 32-36 point. Får den nogen indflydelse på det fremtidige system?

  • Kommentarer til seneste indlæg

    06/03 - 2018 | Peter Morthorst-Jensen

    Til Jørn Bach-Christensen: Grundlaget for reguleringen er gennemsnittet af de 8 bedste ud af 20 seneste scores. Derfor giver en enkelt dårlig dag ikke anledning til regulering af handicap. Til Chano John Jensen: Nu er jeg den type, som gerne vil forstå, hvordan tallene beregnes. Du har ret i at man ikke SKAL holde styr på de 20 sidste scores, men jeg vil nu gerne forstå beregningerne - så svære er de jo heller ikke - bare man ved hvordan. Generelt: At beregningerne skulle blive nemmere og spillet mere fornøjeligt har jeg svært ved at indse, men måske kan nogen komme med overbevisende argumenter. Klubberne får vist en stor opgave at forklare medlemmerne, hvordan det foregår - og overgangsordninger. Der kan sagtens for nogen personer ske en lidt underlig markant ændring i handicap de første gange man bruger det nye system. Og så er der lige udfordringen med at tage hensyn til vejret og omstændighederne ved runden - det som sker i dag med CBA - spændende at høre om hvordan det vil foregå.

  • Handicapregulering

    03/03 - 2018 | Jørn Bach-Christensen

    Hvad er det for en score man fremover vil registrere, slag eller point? I dag reguleres handicappet hver gang der indleveres et scorekort med en pointscore, der er bedre end ens HCP eller eller ringere end neutral zone, den pågældende dag, i sidstnævnte tilfælde reguleres blot med med +0,1, uanset opnået score.. Hvis en spiller med HCP 18, har en rigtig dårlig dag og kun præstere en pointscore på feks. 22 pt,, altså 14 pt. ringere end HCP, vil det så sige at gennemsnittet, af de 8 sidste runder, påvirkes med 1,75 pt, altså at spilleren rykker 1,80 op i HCP til 19,8? Hvis samme spilleren, kort tid derefter, går en 37'er påvirkes gennemsnittet af de sidste 8 runder med 0,125 pt. Vil spilleren derefter bliver rykket 0,1 ned til 17,9 og ikke til 17,6, som tilfældet havde været i dag.? Hvis jeg har forstået det rigtigt, frygter jeg at "handicappleje" kan blive mere fordelagtigt, end i dag - vil det gøre golfspillet mere underholdende og socialt?

  • Peter Morthorst-Jensen

    01/03 - 2018 | Chano John Jensen

    Det eneste du skal bekymre dig om er at aflevere dit scorekort/taste dit scorekort ind, så regner systemet dit hcp ud løbende. Der er intet du skal holde styr på selv.

  • Mere om præcis beskrivelse

    26/02 - 2018 | Peter Morthorst-Jensen

    Det nye system bliver markedsført som det skulle gøre det hele nemmere og spillet mere fornøjeligt. Efter min mening bliver det mere omstændeligt at beregne nyt handicap, da man skal have de 20 sidste runder med i beregningerne. Hvad er der i det nye system, som skulle gøre spillet mere fornøjeligt - efter min mening intet !

  • Nyt handicapsystem - vis et taleksempel

    25/02 - 2018 | Peter Morthorst-Jensen

    Jeg synes info er aldeles upræcis og uigennemskuelig. Kan I ikke komme med et taleksempel. Er score brutto eller nettoscore? For mig lyder det som om det bliver meget mere omstændelig at regulere handicap - man skal tilsyneladende finde de 8 bedste score blandt de 20 sidste, som man så skal holde styr på. Derefter skal man så til at beregne gennemsnit - måske endda tage højde for slopes for foskellige baner. Så jeg er et stort ??? Kan nogen opklare det nærmere?

  • 36+ problematik

    23/02 - 2018 | Flemming Sørensen

    Om man må spille på en given bane med hcp 37 eller ej her vel dybest set intet med handicapreguleringen at gøre - det er vel de enkelte klubbers politik for hvem man vil tillade at spille. Så hvis man har betænkeligheder ved at komme for højt op, med baggrund i dette, skal man hellere anmode klubben om at ændre sin politik på området.

  • Jeg er meget enig med Ole

    22/02 - 2018 | Preben Rimmer-Nielsen

    Jeg er meget enig med Ole Emil Kjær hvis et handicap på 37+ vil betyde, at man bliver afskåret fra at spille på bestemte baner.

  • Godt tiltag

    22/02 - 2018 | Martin August Pedersen

    Det lyder dejligt med et verdensomspændende handicap system. Da man i dag med lethed kan registrere sine runder på Golfbox appen, så bør man som spiller bare indlevere hver gang man spiller en runde golf. Det gør jeg personligt. Det skaber også gennemsigtighed og giver et yderst konkret sandhedsbillede omkring ens golfform.

  • Hvad med hcp 36+

    22/02 - 2018 | Ole Emil Kjær

    Hvad sker der når man passerer hcp 36 og op til hcp 37 ???? Jeg håber at der er en øvre grænse på 36 da jeg er medlem i en klub hvor der er 2 baner. Den ene er begrænset til spillere med hcp 36 og mindre, den anden må alle spille på. Må jeg så ikke spille på den gode bane mere bare fordi vi får et nyt handicapsystem. Det er helt sikkert at det vil ramme mange og desværre skabe frustration og ærgrelse, det kan let ramme par hvor den ene pludselig ikke må være med mere. Jeg mener at vi her i Danmark stadig skal bruge grænsen på 36. mvh Ole Kjær

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer