Nu begynder golfsæsonen | Golf.dk

Nu begynder golfsæsonen

29/09 - 2015 |

Du vil være god til golf, så hvorfor tænker du ikke på golfsporten som en helårs sport?

Vinterhalvåret i Danmark er det bedste tidspunkt for dig at flytte dit golfspil op til det næste niveau.

Når regn og blæst, sne og frost hvert år kommer til den danske golfverden, er det også tidspunktet, hvor vi allesammen som regel tænker, at nu er denne sæson forbi. Det var det. Så må vi se frem til den næste sæson og se om vi kan starte den nye sæson på den rigtige måde med træning, god rådgivning og coaching, når denne tid kommer.

Men når den næste sæson kommer, vil du gerne deltage i matcher og selvfølgelig gerne præstere de gode resultater, som betyder, at du allerede fra sæsonstart lægger pres på dig selv og ofte bliver frustreret og mister tålmodigheden, hvis du ikke klarer dig godt i forhold til de mål, du har sat dig henover vinteren.  

Mit spørgsmål er, hvordan vil du gøre det? Den danske golfsæson er kort, og hvis du starter din sæson med forventninger samt god træning og coaching er det ofte først langt hen i sæsonen, at du vil begynde at kunne mærke forbedring i dit spil, og kun hvis du ikke mister tålmodigheden og bliver frustreret hen ad vejen.

Hvis vi kigger på mange andre sportsgrene, bruger de vinterhalvåret til at træne, øve og klargøre dem selv til den kommende sæson, men hvorfor ikke golfsporten? Vil det måske ikke også være en god ide at tænke på vinterhalvåret som det tidspunkt på året, hvor du kan forberede dit spil til den nye sæson således at når sæsonen starter, er du klar til gå efter dine mål og udvikle dit spil?

I det nedenstående fremlægger jeg, hvorledes jeg vil foreslå, at din golfsæson burde se ud og hvorfor.

Sæsonsstart er i oktober i stedet for april, som det plejer at være.

Golf er en sport som vil kræve forberedelse, hvis du virkelig vil flytte dit spil i den kommende sæson. 

Oktober/November
Fjerne skavanker for at klargøre din krop. (Det vigtigste tidspunkt på året)

Uanset din aldersgruppe skal du få tjek på, hvad din krop kan og ikke kan. Det kan ske ved en fysisk screening. En fysisk screening er en test, som vil vise, om du har nogle skjulte skavanker, som vil gøre det svært for dig at lave et effektivt golfsving. Skavanker i din krops led vil gøre at din krop har begrænsninger, som både vil holde dit sving tilbage fra at arbejde effektivt, men også vil tvinge din krop til at kompensere. Dette vil give et ustabilt slag, men vil også give ekstra belastning på din krop, som i sidste ende evt. kan fremhæve skader. Når du få en fysisk screening, vil du få at vide, om du har nogle skjulte skavanker og hvordan de vil påvirke dit sving. Mange af disse skavanker, som vi har, kan vi forbedre inden for kort tid med de rette øvelser. Ofte kan du med nogle enkelte hjemmeøvelser få styr over disse skavanker henover vinteren!

Hvor kan du få en fysisk screening?

Du kan søge efter din lokale TPI (Titleist Performance Institute) træner på http://www.mytpi.com/experts

Eller hvis du ikke har en lokal ekspert i dit område og vil tage en screening selv, kan du bestille et eksemplar af bogen Golf Spillerens Håndbog - Red dit golfsving og dit LIV! se nederst i artiklen for info om, hvordan du bestiller din kopi.

December/Januar/Februar
Klargør dine golfmuskler

Når du har fået styr over dine evt. skavanker, har du først nu fortjent retten til at styrketræne. Vi vil allesammen gerne kom i gang med fitness og styrketræning fordi det er den “SEXY” del af vintertræningen, og det er også bevist at fitness kan hjælpe os mentalt med at holde den positive stemning over de lange kolde vintermåneder. MEN hvis du begynder at styrketræne uden at fjerne dine skavanker, vil du faktisk tvinge din krop til at kompensere. Det vil sige, at din krop vil blive tvunget til at bruge en dårlig teknik, som ofte overanstrenger dine muskler i og med, at dine skavanker tvinger dem til at arbejde i det forkerte mønster. Når dine skavanker forhindrer din krop i at arbejde i et effektivt mønster, vil det gå galt på et tidspunkt! Faktisk er skader en af de primære årsager til at folk, som går fuld hammer i et fitness studio som nytårs fortsæt, stopper! Få styr på din skavanker først således at din krop er parat til at styrketræne med en god teknik som vil aktivere de rigtige muskler, hvilket vil gavne dit golfspil og din livskvalitet for de kommende sæsoner.

Styrke er en vigtig del af din krops evne til at lave et effektivt golfsving, men det vil ikke nytte noget bare at gå i gang med almindelig styrketræning. Almindelig styrketræning kan faktisk give din krops bevægelighed flere begrænsninger, så når du er klar til at styrketræne vil det være en god ide at få en styrketest med fokus på golfmuskler. Men når du er klar til at komme i et fitness studio skal du lade være med at træne som en golfspiller! Når golfspillere går til fitness vil de ofte møde op med de bedste intentioner og tro på, at det hele skal ligne et golfsving, men det er en misforståelse. Faktisk er mange af de bedste øvelser for golfsvinget ikke et golfsving, men måske mere målrettet øvelser, der vil aktivere dine muskler og hjælpe dem med at arbejde i et effektivt mønster. Eksempelvis vil kroppens muskler i et effektivt golfsving arbejde i et mønster som arbejder sig fra jorden opad. Det vil sige at for at genskabe det mønster kan du for eksempel løfte en medicinbold fra gulv til  over hovedet. Ligner det et golfsving…forhåbentlig ikke! Når du få et program til at træne efter, vil de fleste øvelser dog være stående. I golfsporten sidder du ikke ned, hvorfor skal du sidde på en bænk eller en maskine for at træne så? Når du sidder ned og styrketræner, slukker du for aktivering af dine “core muskler”(alle dine muskler fra dine lårmuskler op til og med din brystkasse). Dine core muskler er din forbindelse fra din underkrop til din overkrop og er nok mest kendt som din “golfsvingsmotor”.  

Januar/Februar/Marts
Du har fortjent retten til et bedre golfsving!

Når du nu har en velfungerende krop, skal du lære din krop hvordan den skal laver en effektiv bevægelse i dit golfsving!

Selvom du har fået bevægelsesfrihed tilbage i din krop har din krop ikke lært hvordan at brug den! Din centralnervesystem er ligesom et computerprogram som sender bevægelsesmønstre ud til dine muskler og med mindre du omprogrammerer den, vil den blive ved at sende det samme mønster ud til din muskler, som den er vant til fra dit tidligere golfsving. Men nu efter alt dit hårde arbejde i den første halvdel af vinteren, hvor du har fjernet dine skavanker, har du hermed også skabt ny bevægelsesfrihed i din krop. Men hov, bare fordi du har skabt ny bevægelsesfrihed, som er nødvendig for at lære et bedre og mere stabilt golfsving, betyder det ikke, at din krop vil bevæge sig bedre - dette med mindre du lærer din krop at bevæge sig bedre. Du er nu klar med et grønt lys til at lære din krop at bevæge sig bedre i dit golfsving!

Bestil lektioner hos en dygtig PGA golftræner som tilbud vintertræning i en indendørs hal i din område. Det er her du kan komme i gang med dit nye og forbedrede golfsving, der vil give dig det rigtig svingmønster, som vil give dig slagene, der vil hjælpe dig med at opnå de gode resultater i den kommende sæson!

April-September
Konkurrence, præstation og Topform!

Officiel sæsonstart - og du skal nu være ude så meget som muligt og skal i gang med at fokusere på din kortspil! Konkurrer så meget som muligt med indspils- og putting konkurrencer med venner!

Når du står oppe på rangen, skal der opvarmning til hver gang for at “tænde” dit nervesystem til det nye bevægelsesmønster og løsne op i din krops led!

Lad være med at træne som en amatør, der tæsker bold efter bold ud på driving rangen som en maskinpistol! Golftræning er meget mere effektivt, når der bliver fokuseret på kvalitet og ikke kvantitet! Træn dine slag ligesom du vil spille dit slag ude på banen! Du har kun et slag ad gangen ude på banen, så du skal tage kun et slag ad gangen på driving rangen. Del din udslagsmåtte op i to stationer og lær en præ-slagsrutine. Station 1 er din tænkeboks og foregår bag ved udslagsmåtten, der skal du kigge på bolden og visualisere hvordan du skal slå slaget. Tager et par prøvesving på station 1. Klargør dig til slaget!

Derefter gå ind i station 2 som hedder spillerboksen. Her skal du slå slaget. Derefter skal du stil en ny bold klar. Gå tilbage til station 1 og evaluere, måske snak med en ven. Ikke være bange for at have det sjovt før du gør dig klar til dit næste slag og kom tilbage til spilleboksen!

I golf ligesom i alt andet i livet gør øvelse mester, men det drejer sig i særdeleshed om at øve effektivt, hvis du vil udvikle dit spil så hurtigt og effektivt som muligt. Der er ingen kort vej udenom i golf med ugens quickfix, der vil ikke hjælpe dit spil på lang sigt. Lav derfor en plan, og betragt din plan som en udviklingsproces, der vil hjælpe dig til tops! Brug dit vinterhalvår til at komme videre og gøre det rigtigt! Husk at nyde processen, fordi det er ligeså sjov at træne effektivt, når du kan mærke forbedring i dit krop, dit golfsving og dit liv.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer