Hvilke bunkers? Nyt dansk golftøj-mærke vil erobre verden | Golf.dk

Hvilke bunkers? Nyt dansk golftøj-mærke vil erobre verden

22/10 - 2019 | Peter Bugge

Mange store virksomheder er startet ydmygt i en garage eller en kælder. Tænk bare Apple, Microsoft osv. Og måske kan man snart føjeWHAT BUNKERS til listen. Godt nok er det ikke tale om IT, men golftøj, men ambitionerne for det nyere danske tøjmærke er tårnhøje - og firmaet er allerede ved at vokse ud af de hjemlige omgivelser i villaen i Hørning.

- Vi har et multirum hjemme i huset, som nok egentlig var tænkt til børnene, men det har vi brugt som lager. Men vi kan ikke være der længere, så vi er begyndt at lede efter lokaler, fortæller 42, årige Martin Bachmann, der står bag WHAT BUNKERS.

Han startede firmaet i 2013, og kørte det de første år som fritidsbeskæftigelse. Men i september i år tog han skridtet og sagde sit faste job op for at hellige sig tøjfirmaet på fuld tid. Godt hjulpet undervejs af hustruen, Kathrina.

- Jeg har arbejdet i golfbranchen i mange år, og har altid haft en lyst til at skabe noget selv. Og så så jeg en mulighed i det her. For jeg synes faktisk, mange af de store mærker ligner lidt hinanden. Jeg ville lave noget, der var anderledes. Og som navnet måske afslører, tager vi ikke os selv alt for alvorligt. Og netop navnet på det nye tøjfirma har en lidt spøjs historie.

- Jeg hørte om en pro. der havde spillet en runde i Skotland, og på moving day havde han blæst gennem feltet. Efter runden havde journalisten spurgt, hvad han syntes om de mange potbunkers - svaret lød “What bunkers?” Det syntes jeg, var et supercool svar. Og det relaterer godt til det at starte noget op. Man ser og fokuserer på alle bunkerne på vejen, men man skal bare slå efter fairway og se, hvad der sker, lyder forklaringen fra Martin Bachmann.

Har I så undgået alle bunkerne?

- Nej. Men der har ikke været nogle alvorlige. Der har nok været et par bogeys og dobbeltbogey undervejs. Men alt, hvad vi har mødt af modstand, er vi kommet godt ud af, forklarer Martin og Kathrina samstemmende.

Foreløbig består kollektion af poloer, kasketter, shorts og bukser. Men der kommer snart endnu flere varer på hylderne. Og ambitionen er, at det meget gerne må være lavet af bæredygtige materialer.

- Nu kan man få materialer, der er genbrugt af plasticflasker fra havet. Det koster en smule ekstra - men det vil vi skifte over til. Jeg tror faktisk, at folk vil tage imod det med kyshånd, forklarer Martin Bachmann om tøjet, der lige nu fortrinsvis sælges online. Men det skal der laves om på.

- Vi vil mere ud i Danmark. Og på lang sigt skal vi ud i verden - både i Europa og i USA. Der findes sindssygt mange mærker, men jeg synes ikke, der er noget, der ligner vores. Jeg håber, navnet og det lidt skæve design kan vinde indpas, siger Martin Bachmann, der også drømmer om at få vist sit tøjmærke frem på den helt store scene.

- Vi har en ambition om, at vi både skal ramme PGA, Asian og European Tour. Og man skal jo kunne få vores varer der, hvor de spiller. Og vi skal kunne klæde dem helt på - fra sko til hue. Det hjælper ikke kun at have noget af det. Realistisk er det nok mindsttre år ude i fremtiden. Og spillerne ved jo også godt, hvad de skal have for det. Det ville være nemt, hvis det var vores egne børn. De får ikke valget, fastslår Martin Bachmann, hvis tobørn selvfølgelig også spiller golf.

De fleste ville nok finde det nervepirrende at kvitte sit job som 42-årig for at kaste sig ud i et eventyr som selvstændig på et marked med benhård konkurrence. Men det har ikke givet hverken Martin eller Kathrina søvnløse nætter.

- Nej, faktisk ikke. Det kan løbe rundt - men jeg kan da godt spekulere på, om vi altid går i den rigtige retning. Men vi er rolige indtil videre, vi har hele tiden kørt det på et niveau, hvor vi kunne følge med. De penge, vi har tjent, er gået tilbage i firmaet. Så vi har ikke på noget tidspunkt satset hus og hjem. I denne omgang risikerer vi sommerhuset - men det overlever vi nok. Nu skal det være!

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer