Husker du KinBag'en? | Golf.dk
KinBag'en var praktisk, men yngre golfspillere anså den efterhånden for at være håbløst utrendy.

Husker du KinBag'en?

29/10 - 2020 | Jesper Frigast Larsen

Kan du huske KinBag'en? Den ikoniske svenske firkantede golfbag med integreret golfvogn. Hvis du kan, har du sandsynligvis spillet golf i 20 år eller mere, for efter at have været en stor succes især i Sverige siden introduktionen i 1981, forsvandt KinBag'en mere og mere fra markedet i løbet af 00'erne, indtil den helt udgik af produktion i starten af 2010'erne.

KinBag'en var omtalt i det digitale Dansk Golf Nr. 3/2020 som en af "Golfens gakkede opfindelser", men ideen var ellers god nok. For hvem synes ikke, at det er bøvlet at skulle løfte golfbag og en måske beskidt golfvogn ind og ud af bilen, samle og skille vognen og spænde bag'en af og på - både før og efter spillet? Med KinBag'en trak du blot i et håndtag på bag'en, golfvognen foldede sig ud, og du var klar til spil. Nemt og praktisk.

Det var Göran Rosén, ejer af virksomheden Kinnegrip i Lidköping, der bl.a. producerer låsesystemer til lastbiler, som i sin tid fik ideen til KinBag'en, og han stiftede datterselskabet KinBag AB til at stå for produktionen. Typisk svensk skulle der være plads til 5 KinBags med fuldt udstyr i en SAAB 900 årgang 1981, og det var der.

KinBag'ens indtog faldt sammen med starten på det store svenske golfboom i 80'erne, og KinBag'en blev en stor succes. Man kunne altid se, om der var svenske golfspillere på besøg i en dansk klub, for så vrimlede det med KinBags, men KinBag'en blev også eksporteret til andre lande, heriblandt Danmark. I Frankrig blev den kåret til "årets sportsprodukt" i 1988, og samme år blev der solgt over 7.000 KinBags i verden. De svenske golflandshold brugte KinBag'en gennem en årrække, og i alt blev der solgt over 100.000 KinBags fra 1981 og frem til produktionens ophør.

Men succesen varede ikke ved, for uanset hvor praktisk KinBag'en end var, så havde den også sine mangler. Bag'ens individuelle rør var perfekte til stålskafter, men var hårde ved de grafitskafter, der vandt indpas op gennem 80'erne og 90'erne. Pladsen til regntøj, bolde m.m. var forholdsvis beskeden, det var så som så med vandtætheden, og det ternede stof på bag'en og hele bag'ens design tiltalte efterhånden mest ældre spillere. Da trehjulede og motoriserede golfvogne indtog markedet, forsøgte KinBag sig med at tilbyde et ekstra hjul og en motor som ekstraudstyr, men det blev for dyrt og ingen succes.

Hertil kom, at yngre golfspillere især i Sverige anså KinBag'en for håbløst utrendy i en grad, så KinBag'en efterhånden blev anset som symbol på, at golf var en gammelmandssport. Så salget dalede, og efter nogle år, hvor KinBag kun kunne købes via producentens hjemmeside direkte fra fabrikken i Lidköping, blev produktionen indstillet.

Forinden havde flere svenske universitetsstuderende givet deres bud på en mulig produktudvikling af KinBag'en med henblik på at imødekomme moderne golfspilleres krav til ergonomi, design og funktionalitet. Prototyper blev udviklet, men de gode ideer medførte aldrig nogen større ændringer af KinBag'en, der i det væsentlige var uændret i hele dens levetid.

Men praktisk, det var KinBag'en, og man kan stadig opleve at se KinBags stå foran klubhuset, når man besøger svenske golfklubber, ligesom brugte eksemplarer handles på eBay - måske til særligt nostalgiske golfspillere.

User Comments:

  • KinBag

    31/10 - 2020 | Mogens Ditlev

    Min kone bruger den stadig og vil ikke have en anden, trods adskillige tilbud. Havde engang motor til, men det virkede ikke godt, det var for tungt.

  • KinBag

    30/10 - 2020 | Kurt Pedersen

    Jeg havde en i mere end 25 år, men solgte den til fordel for en eletrisk buggy. Savner den alligevel - så meget nemmere at transportere, ikke mindst i fly. Den begrænsede plads gjorde jo også, at man ikke slæbte så meget unødvendigt skrammel med på runden. Den var særdeles letløbende, med de brede affjedrede hjul. Trist at den tabte kampen mod konventionerne om hvordan en golfbag skal se ud.

  • Jeg har haft efterfølgeren

    30/10 - 2020 | Berit Holst

    Jeg har haft efterfølgeren (Caddieaway) i mange år og været meget glad for den. Den ligner en almindelig bag/vogn. Den er med mig på alle rejser med fly. Den kan desværre ikke købes mere i Sverige.

  • KinBag til salg

    30/10 - 2020 | Jan Skjelmose

    Fejler intet.... Kr.750,- Tlf.:2163 6613 Afhentes i Virum

  • KingBag

    29/10 - 2020 | Poul Erik Olesen

    Alle tiders bag - er særdeles ideel til rejsebrug, hvor man f.eks. skal fragte bag fra hotel til spillested. (Den lave vægt passer jo også især fint til flytransport.) Sidst vi var på golfferie havde en spiller KinBaggen, og de øvrige deltagere undrede sig over, at den ikke kan købes mere. Vi var faktisk interesserede i at sætte en produktion igang

  • KingBag

    29/10 - 2020 | Poul Erik Olesen

    Alle tiders bag - er særdeles ideel til rejsebrug, hvor man f.eks. skal fragte bag fra hotel til spillested. (Den lave vægt passer jo også især fint til flytransport.) Sidst vi var på golfferie havde en spiller KinBaggen, og de øvrige deltagere undrede sig over, at den ikke kan købes mere. Vi var faktisk interesserede i at sætte en produktion igang

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Counter

  • Site Counter:1,650,645
  • Unique Visitor:126,355
  • Registered Users:160,777
  • Unregistered Users:31,220
  • Blocked Users:12,396
  • Published Nodes:15,532
  • Unpublished Nodes:312
  • Server IP:10.230.58.21
  • Your IP:3.219.31.204
  • Since:04 Aug 2020
  • Visitors:
    • Today:3,204
    • This week:97,012
    • This month:387,247
    • This year:1,650,971

Klik HER hvis du ønsker at slette alle cookies fra golf.dk