Hurtig handling er den hemmelige vej til flere medlemmer | Golf.dk
Det vælter ind med nye medlemmer i Trelleborg Golfklub. Flere end 100 nye alene i år.

Foto: Privat

Hurtig handling er den hemmelige vej til flere medlemmer

29/07 - 2019 | Claus Rødgaard Thomsen

Når en klub som Trelleborg har kunnet tiltrække nye spillere i hobetal, hænger det sammen med, at klubben har skabt en organisation som prioriterer og fokuserer på rekruttering, har ultrakort vej fra idé til handling, og evner at gennemføre idéerne i praksis, mener DGU.

Trelleborg Golfklub ved Slagelse har øget sit medlemstal med omkring 15 procent bare siden januar.

Klubben, som råder over en 18-hullers bane, en 9-hullers pay and play bane og en 6-hullers par 3-bane, har fået 103 nye medlemmer - tydeligt symboliseret ved 103 røde golfbolde placeret i boldrør i klubhusets entré.

- Det vigtigste af alt er, at der bliver eksekveret. I Slagelse har der ikke været langt fra idé til handling og de har rigtig godt styr på rollerne og opgaver i organisationen, siger Thomas Rovsing Lauritzen, der er udviklingskonsulent i Dansk Golf Union.

Han arbejder tæt sammen med Trelleborg og fire andre danske golfklubber, som i år laver en særlig rekrutteringsindsats. I alt er DGU’s konsulenter inde i intensive rådgivningsforløb med 20 danske klubber.

Her er Trelleborg Golfklub et positivt eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre at tiltrække nye golfspillere. Et af nøgleelementerne er et rekrutteringsudvalg på ti personer.

- Det er et håndplukket rekrutteringsudvalg, som har deltagelse af to bestyrelsesmedlemmer. Alle medlemmer af udvalget er klar til at påtage sig opgaver og eksekvere dem, siger Thomas Rovsing Lauritzen.

Det medfører et højt aktivitetsniveau, hvor klubber har været til stede på markeder, messer, festuge og tilflytterarrangementer.

- Det sidste er et udmærket træk. Man er oftest åben for at gå i gang med nye aktiviteter i månederne efter, man har flyttet bopæl, siger Thomas Rovsing Lauritzen.

For Trelleborg Golfklub er Facebook et vigtigt værktøj. Både over for egne medlemmer, som ikke kan undgå at lægge mærke til, at klubben er fokuseret på at blive flere. Men også overfor det øvrige lokalsamfund, hvor klubben bruger de sociale medier til at komme ind i ikke-golfspilleres bevidsthed.

- Det er mit indtryk, at klubben inden i år ikke var specielt synlig i lokalsamfundet, men det har de virkelig forsøgt at lave om på. Så kan det godt være, at det ikke er alle deres aktiviteter, der umiddelbart giver pote, men de får virkelig gjort opmærksom på klubbens eksistens, lyder rosen fra Thomas Rovsing Lauritzen.

De danske golfklubber mistede sammenlagt flere end 2.000 medlemmer i løbet af 2018. Samtidig har gennemsnitsalderen på en dansk golfspiller været stigende i nogle år, hvorfor der kan kommet et stort aldersbetinget frafald af golfspillere. Derfor har Dansk Golf Union nu et særligt fokus på rekruttering.

Erfaringerne fra de 20 rekrutteringsforløb i 2019 vil bagefter blive sat i spil til at give alle danske golfklubber den bedst mulige rådgivning i forhold til rekruttering af nye spillere.

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer