Golfregel ændret efter halvanden måneds eksistens | Golf.dk

Golfregel ændret efter halvanden måneds eksistens

08/02 - 2019 | Ole Haag

Den er godt nok ikke præsenteret som en sådan, men R&A og USGA har med deres seneste “Clarification” til Regel 10.2b(4) de facto ændret reglen, som regulerer forholdet for en caddie/partner, der står på linjen, når spilleren begynder at tage sin stance til slaget. Man kan nu undgå straf hvor som helst på banen, hvis man flytter sig og starter forfra, uden caddie/partner stående på linjen.

De fleste golfinteresserede har de seneste uger set mange artikler og videoer om spillere, der har fået straf for at have caddien stående på linjen, mens de indtager deres stance. Nogle spillere har også fået annulleret en tildelt straf, og i det hele taget har denne regel været den mest omtalte af de nye Regler.

R&A og USGA skriver bl.a. i denne “Clarification”:

“Hvis en spiller flytter sig, har spilleren ikke indtaget sin stance til slaget som udføres, og andet punkt i Regel 10.2b(4) gælder ikke.”

“Hvis en spiller indtager sin stance, når caddien bevidst står på eller tæt ved en forlængelse af linjen bag bolden, er der derfor ingen straf efter 10.2b(4), hvis spilleren flytter sig og ikke begynder at indtage stancen til det slag, som faktisk udføres, før caddien har flyttet sig fra sin position. Dette gælder hvor som helst på banen.”

Det er faktisk ikke kun en “tydeliggørelse” - det er en ændring af Reglen! Hovedreglen for 10.2b(4) er oprindeligt skrevet sådan (andet punkt i listen):

“Hvis spilleren indtager sin stance i strid med denne Regel, kan spilleren ikke undgå straf ved at flytte sig.”

Man har dog skrevet en undtagelse ind i reglen for en bold på greenen, hvor spilleren kan undgå straf ved at flytte sig. Som det fremgår ovenfor, lader R&A og USGA nu dette gælde hvor som helst på banen.

Dermed er hovedreglen ændret og der er dermed heller ikke længere brug for en undtagelse. Andet punkt i Regel 10.2b(4) kan dermed de facto læses:

“Hvis spilleren indtager sin stance i strid med denne Regel, kan spilleren undgå straf ved at flytte sig.”

Alt andet lige, er der sikkert mange der synes, at det er “en god regelændring”. Men det kan måske blive lidt uoverskueligt, hvis der fremover drypper flere ændringer ind på denne måde. Så er der mange steder at skulle holde sig orienteret om de gældende Regler.

Vi forsøger bl.a. andet at holde jer ajour her

User Comments:

  • Caddie / partner

    13/02 - 2019 | DGU Union Admin

    I en note til 10.2b(4) står dette: Se Regler 22, 23 og 24 (i spilleformer, som involverer partnere, må spillerens partner og partnerens caddie foretage de samme handlinger (med de samme begrænsninger) som spillerens caddie efter Regel 10.2b(2) og (4)). Oversat: Jo, hele denne diskussion/ændring dækker også spil med partnere. Og i holdturneringer, hvor der er en kaptajn, er denne ligeledes omfattet af denne begrænsning. Så, basalt set ønskes - ingen hjælp til opstilling. Det skal en spiller selv kunne.

  • Caddie / partner

    11/02 - 2019 | Jan Braginski

    Tak for opdatering .. Nu er det jo få af os forundt at have fornøjelse af en caddie. Til gengæld spille de fleste af os indimellem med en partner i f.eks. en foursome – og der gælder reglen vel også for ens partner? Mvh. Jan

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer