Golferens Blog - Har du fod på det? | Golf.dk
Fødderne - vigtigere end du tror!

Foto: Getty Images

Golferens Blog - Har du fod på det?

21/02 - 2017 | Søren Meinertsen

Selvfølgelig er det næverne, der taler i en boksering, og selvfølgelig er det hænder og arme, der tæller på golfbanen.

Alligevel kan vi se, at en bokser med et godt fodarbejde klarer sig bedre, og i den modsatte retning: at et tegn på at være på randen af en knock out er fødder, der er tunge – platfodet – med forkert (taberens) vægtfordeling.

I golf er der også et betydningsfuldt benarbejde, som mange negligerer. Det kan føre til kiksere eller noget, der næsten er værre: At en spiller ikke får fuldt udbytte af sit potentiale.

Det er fristende at stille sig op uden at skænke fodstilling og benene en tanke. Det er fuldt forståeligt for alle os, der tydeligt kan huske, da vi lærte at spille golf. Fødder og ben? Jamen, jamen. Det var rigeligt svært blot at ramme bolden – og senere var det svært nok at få den rigtige retning og længde. Selvfølgelig fokuseres der meget på køllehovedet, som i sidste ende hører sammen med hænder og arme.

Benene prioriterer vi ikke så meget.

Udgangspunktet i et golfsving er, at vi har front mod bolden og siden til målet. Dette udgangspunkt prioriteres til gengæld utroligt højt af en del klubgolfere. Man kan faktisk se ganske mange, der stiller sig op og holder skaftet over knæene for retningens skyld.

Det er fint at ville være ”square” med benene. Men retningen på en svingbue og dermed svingbuens retning på bolden kommer stort set kun fra skuldrene. Hvis skuldrene peger til venstre, kommer køllehovedet også til venstre og viceversa.

Knæenes stilling skyldes føddernes stilling, og det kan være fint at de er på absolut parallel-linje mod målet – især ved de korte slag som putts o.l.

Anderledes med de længere slag, som kræver en stor svingbue med kraft og fart. Umiddelbart må vi være meget kritiske over for en forestilling om, at fodstillingen skal være den samme ved korte og lange slag.

I lange slag er det primære ønske at komme frem i tilsvinget mod bolden. Det ønske har vi slet ikke i et putt. Tværtimod. Her ønsker vi at ligne en statue, der kun rokker med skuldrene.

På de lange slag skal venstre skulder bevæge sig ned og tilbage igen (”op”) og videre rundt, så vi får front mod målet, og benenes slutstilling bliver på den måde den klassiske, som vi kender fra alle de smukke golfbilleder: Vægten på venstre fod med lidt støtte fra den balanceskabende højre storetå!

Måske kan du forestille dig din venstre fod: Hvis den er vinkelret på målet og derfor peger lige fremad, så vil der her være en stopklods, når det går fremad i tilsvinget mod bolden.

Vi ønsker absolut ikke nogen stopklods i vort sving. Ingen klubgolfer slår så langt – at det er langt nok…

Vi kan af gode grunde ikke tage et eller flere skridt i slagretningen. Men vi kan hente lidt inspiration hos eksempelvis en spydkaster, der også ”henter” noget bag sig og fører det fremad med stor kraft/fart. Du kan selv prøve at kaste et spyd halvt i tankerne eller med en lille bevægelse på stuegulvet. Se på dine fødder – især din venstre fod.

Hvis vi siger, at en fod, der i en golfopstilling peger ud mod målet er 90 grader, og at en fod der peger vinkelret frem mod bolden er 0 grader, da vil midtpunktet i disse to stillinger være 45 grader. Det bedste udgangspunkt for et langt slag uden ”fodbremse” er cirka midt imellem 0 og 45 grader, men hellere en anelse mere end mindre, altså cirka 25 – 30 grader.

 

I denne position er det forholdsvist let at mærke venstre hæl. Der er ingen tvivl om, at den bedste kraft/fart i et golfsving opnås, hvis der kan svinges ned i bolden(med jern og hybrid) og ned midt i stancen (med driver) med en tydelig fornemmelse af, at svingets kraft og fart ender i venstre hæl.

Det er egentlig logisk nok, da vi kommer langt ude fra højre og ender i venstre. Det kan være en god svingtanke at have i igangsætningen med et tydeligt mål for det indre øje: slagretning, fart og kraft mod venstre hæl.

Vi kan se det samme igen og igen hos de allerbedste.

Her Tiger Woods – midtvejs i gennemsvinget.

 

Du er nødt til at prøve dig frem, og når først du er opmærksom på dine fødder, er det også let at prøve sig frem med bredstillingen. En god bredde ved et drive, en mindre med et wedgeslag. Du kan også prøve dig frem med benene åbne og lukkede. Du har allerede ved introduktionen til baneprøven formentlig hørt om den åbne stance i greenbunkeren. Måske kan en mere lukket stance ved de længere slag hjælpe – om ikke andet som en overgang for at få fornemmelsen af at komme indefra.

Knæene hører med i denne type træning: En god øvelse kan være at fokusere på at holde højre knæ ”kalveknæet” – det vil sige allerede i opstillingen sørge for, at der er et fremadpres i knæet, så det ikke flytter for meget bagud og dermed hæmmer opspændingen i hofterne, hvorimod et pres på venstre ben kan opnås ved at gøre det hjulbenet (pres mod målet.)

Fidusen med denne form for ”ben-pres” ses meget tydeligt i kortere putts: Det kræver et fast forankret fokus at stå på den måde – og det gør det enkelt ikke at kigge efter boldene…

Ja, glem boldene, - også når du træner og forsøger dig frem. Ram dem så godt du kan, men fokuser mere på, om du mærker kraftoverskud og elasticitet i din krop. Det er der ingen ben i – hvis de ved, hvad de skal!


 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer