Golferens Blog - anspændt i bunkeren | Golf.dk

Golferens Blog - anspændt i bunkeren

24/10 - 2016 | Søren Meinertsen

Golfede smuler 5



 

Det simple greenbunkerslag og anspændelse

 

Hver tirsdag vil du her på www.golf.dk kunne læse en lille rubrik under overskriften ”Golfede smuler.”

Det er ikke golfede krummer eller brødterninger og slet ikke brødskiver og hele brød – den slags kan du først og fremmest finde i din klub hos din PGA-træner, eller du kan finde gode videoer med instruktion her på Golf.dk.

I denne rubrik er det kun smuler i form af ideer, som du måske kan bruge, når du mere eller mindre alene kæmper med – og ofte imod spillet.

Mange klubgolfere frygter bunkers tæt ved green. De kan være særdeles dybe og et par mislykkede slag kan ødelægge muligheden for overhovedet at score på hullet.

Måske gør du slaget for vanskeligt, ja, så vanskeligt, at du ligefrem føler dig anspændt i hænder, arme og krop.

Det er ikke noget godt udgangspunkt, og derfor er det afgørende, at vi får gjort noget ved vores attitude, inden vi stiller os op til et bunkerslag, og attituden hænger direkte sammen med vores mål.

For en klubgolfer er der et eneste mål med et bunkerslag: Bolden skal op på green! Om det er i nærheden af flaget, spiller ikke den store rolle i første ombæring, for alternativet er jo simpelthen, at bolden ikke kommer op, hvilket indlysende betyder, at vi dels har spildt et slag, dels igen står med samme udfordring som før.

Vi kan derfor uden videre sammenligne bunkerslaget tæt ved green med dit teeslag: Her er der også kun et eneste mål, nemlig at få placeret bolden på fairway. Om det er et langt og flot slag, spiller i første omgang ikke den store rolle, hvis du normalt føler dig anspændt, når du står på teestedet og derfor let kommer til at kikse. Anspændelsen kan endda blive forværret, hvis der står flere og kigger, og det sker ikke så sjældent på første tee – eller hvis din bold bliver ”lukket igennem.”

Slap af – og find et stensikkert mål for det, du skal foretage dig.

Der er intet lettere end at kikse et anspændt slag. Anspændelsen sidder fast forankret i vore hænder og arme og kan endda forplante sig helt ud i kroppen og ned i benene, så man simpelthen er begrænset i udførelsen af et slag – og det er milevidt fra det, vi ellers kan præstere.

Det samme i bunkeren: Slap af og slå bolden afslappet op på green med en teknik, der er så simpel, at den kun kan ødelægges – med anspændelse…

Stil dig op til slaget og plant dine fødder solidt i sandet, så de peger til venstre for flaget. Bolden skal være fremme mod venstre fod, således at du naturligt kan slå ned i sandet før bolden midt i din stance.

Slagstyrken er enkel: Slaget skal simpelthen være dobbelt så kraftigt som det slag, du ville anvende, hvis du blot skulle chippe eller pitche bolden fra græs. Der kan være variationer, afhængig af sandets beskaffenhed eller dybden på bunkeren – men pointen er selvfølgelig: Hellere for meget kraft end for lidt! Og i virkeligheden er det sjældent kraft i sig selv, men funktionerne i kraften, det vil sige gennemsvinget og den stigende fart ned til sandet og under bolden.

Slaget skal kun slås med dine arme og din overkrop, og mekanikken er egentlig ganske enkel: Med den åbne stance vil slaget komme ”udefra” og stejlt, og da benene er statiske, kan du ikke korrigere undervejs i svinget.

Slå med en stigende kraft ned mod sandet før bolden og fortsæt slaget, så langt du kan uden at flytte benene

Vupti!

Bolden er ikke længere i bunkeren.

Måske er den kun lige akkurat kommet op – måske er den langt fra hullet, ja, endda helt væk fra green – men selv med dette mere eller mindre ”ufølsomme” slag, vil du opleve, at boldene af og til rent faktisk ligger i nærheden af hullet.

Når du kan slå bolden sikkert op af bunkeren hver gang, kan du begynde at overveje forfinelser. Det kan være, at du vil ”grippe ned” eller have bolden længere fremme i stancen og slå mere eller mindre sand op med større eller mindre kraft eller måske åbne sandjernet og slå ”rent” under bolden med masser af backspin.

Den tid den glæde!

I første omgang gælder det blot om at få bolden afslappet og uanspændt op af bunkeren, så du kan komme videre og få scoret nogle points.

Og anspændelsen? Øv dig i bunkeren! Sig til dig selv, at der står mange andre end dine medspillere og kigger på, og at det, du træner, ikke er et banalt bunkerslag… men det at kunne håndtere anspændelse.

Udfør slaget så afslappet, som du overhovedet kan. Slå godt ned i sandet og fortsæt slaget, indtil du er tæt på at skulle løfte højre ben.

Første tee kan være slem for mange – og det kan være slemt for nogle at blive ”lukket igennem” og pludselig skulle slå teeslag, mens flere kigger på.

Golf er ikke på driving range, men på banen i kamp om færrest mulige slag og flest points.

Og golf er at slå en bold hen til et udpeget mål, hvorfra der kan slås et nyt slag så problemfrit som muligt.

I greensidebunkeren er det udpegede mål så indlysende green.

Efter sigende ville en større gruppe golfspillere, der brugte ”kosteskafter” og ”maveputtere” anlægge sag mod US-PGA og regelfastsætterne på St. Andrews, da forankring på kroppen blev forbudt, Argumentet for den type ”forankrede” puttere skulle være, at det tog anspændelsen væk.

Men en del af golfspillet er vel netop at kunne håndtere golfredskaber under pres.

Engang puttede jeg 100 bolde i hul på puttegreen fra en meters afstand.

Dagen efter kiksede jeg et tilsvarende putt, da jeg spillede mod min gode ven om en kop kaffe…

Der kom ingen sag.

Golf er  (også) at kunne håndtere anspændelse.

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer