Golf som “sweetdeal” gør folk bløde i knæene | Golf.dk
Kommende golfspillere får en rundvisning på banen i Frederikssund, som ligger ved Roskilde Fjord.

Foto: Privat

Golf som “sweetdeal” gør folk bløde i knæene

03/08 - 2019 | Claus Rødgaard Thomsen

En hurtig søgning på hjemmesiden sweetdeal.dk afslører slagtilbud på alt fra klargøring af bil, helikopterture, storbyferier og hårbehandlinger.

For ganske nylig kunne man også købe en introduktion til golf.

Frederikssund Golfklub har haft et tilbud på, at man kunne få en to-dages introduktion til sporten for 500 kroner.

Den købte 64 mennesker ind på, og køberne har nu været igennem deres forløb.

- Deltagerne har været uhyre begejstrede. Tilbagemeldingerne har været suverænt gode, og folk har virkelig gået et super godt indtryk af sporten og klubben, fortæller Jørren Kjær, der er formand for hverveudvalget i Frederikssund Golfklub.

Han vurderer, at forløbet vil give knap ti nye medlemmer til Frederikssund Golfklub.

Det lyder måske ikke af meget, men det skyldes en af ulemperne ved lige netop denne type tilbud.

- Meget groft sagt kan man sige, at to tredjedele af deltagerne syntes, at det var fantastisk, men de er ikke potentielle medlemmer hos os, siger Jørren Kjær.

Han fortæller, at mens nogle deltagere kom fra lokalområdet, så var der også folk fra Vallenbæk, Greve, København, Hillerød og mange andre steder.

- Det betyder, der vil være andre klubber, der får medlemmer ud af det her. Men det er jeg egentlig ikke så ked af. Hvis vi kan hjælpe andre, så er det fint, og hvis alle gør noget, så falder der også noget af til os alle, som han siger.

Alligevel vil man i Frederikssund arbejde med, hvordan man strikker et lignende tilbud sammen, som man så kan målrette lokale mennesker, så indsatsen fremover kan give flere medlemmer til klubben selv.

Der er nemlig ingen tvivl om, at den type tilbud virker. Jørren Kjær fortæller, at gæsterne på forhånd er golfmotiverede, i og med de har lagt 500 kroner for at stiftee bekendtskab med sporten.

Samtidig giver de to dages forløb bedre plads til en ægte forelskelse i golf, end hvis man for eksempel bare fik lov til at prøve golf et par timer.

Jørren Kjær fortæller, at deltagerne var i klubben fra klokken 10 til 16 begge dage. Med i prisen var mad og drikke.

Førstedagen bød blandt andet på et ganske kort indlæg om golfens historie i Danmark.

- Vi tog også folk med ud på en gåtur langs to huller, så vi kunne fortælle dem om banen, siger Jørren Kjær.

På den måde kunne gæsterne få et helt basalt indblik i, hvad en golfbane rummer, hvad et strafområde er, hvad hvide out-of-bounds pæle betyder og så videre.

Forløbet havde også en kort regelintroduktion, der bare omhandlede spillets basale regler.

Deltagerne kom selvfølgelig også ud at spille selv. Klubbens pro var indover, ligesom en række frivillige deltog. Til sidst var der arrangeret en miniturnering på intermediate-banen, hvor hver bold gik sammen med et klubmedlem, og der var små præmier til den bedste i hver bold.

- Bagefter gav vi dem alle sammen et diplom, som giver dem 200 kroners rabat på et medlemskab og begynderforløb her. Hvis de skulle vælge at melde sig ind i en anden klub, så kunne de indløse diplomet til en greenfee her hos os, fortæller Jørren Kjær.

Sådan rekrutterede Trelleborg flere end 100

Han lægger ikke skjul på, at klubben har måttet trække en del på sine frivillige for at kunne lave et godt forløb til de 64 mennesker, der slog til på en sweetdeal (klubben arrangerede i alt tre introforløb á to dage).

Den umiddelbare økonomi løber omtrent i nul. Sweetdeal skal have 25 procent af de 500 kroner for at sælge produktet. Resten af pengene gik til selve arrangementet, inklusive frokosten.

Så den økonomiske gevinst ligger i eventuelle fremtidige medlemmer.

Det nye koncept har bekræftet Frederikssund Golfklub i, at golf virkelig kan noget.

- Golf ER et godt produkt. Når først folk kommer og får lov til at smage på det, så synes de, at det er fantastisk. Vores begyndere, som er kommet godt i gang, synes, at det er det bedste, der er sket for dem, udtaler Jørren Kjær.

Frederikssund Golfklub er en af de 20 golfklubber, der i år er inde i et særligt rekrutteringsforløb i tæt samarbejde med Dansk Golf Union. DGU har i år særligt fokus på netop rekruttering af nye golfspillere.

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer