Europatourens finalefuser | Golf.dk

Europatourens finalefuser

02/11 - 2016 | Mikkel Ring Christensen

Torsdag begynder Europatourens Final Series. Årets udgave bliver en del anderledes end tidligere, da HSBC Champions har mistet sin plads, mens Nedbank Challenge har afløst BMW Champions. Det giver stadig nogle lange rejser, men spillerne kan holde sig inden for få tidszoner, og samtidig virker serien på vej mod DP World Tour Championship virker før første gang som et helstøbt produkt. 

Også i den første af de nu tre turneringer er der sket ændringer, men i Turkish Airlines Open har de en negativ karakter. Da Brooks Koepka vandt for to år siden, fik han 48 verdensranglistepoint for ulejligheden. Victor Dubuisson modtog 44 point for 12 måneder siden. Denne uge kan vinderen blot se frem til at modtage 30 point sammen med checken på 1.065.388 euro. 

Afbud fra Rory McIlroy og Patrick Reed på grund af sikkerhedstruslen i det uroplagede land har efterladt Danny Willett (10) som den eneste i feltet fra verdensranglistens top-10. Kun seks fra top-50 stiller op. Dømt ud fra OWGR bliver Turkish Airlines Open dermed svagere end Maybank Championship Malaysia og Omega European Masters – turneringer som ikke nyder nær samme status og økonomiske opbakning som finaleturneringen i Antalya.

Hvad værre er, mange af de største profiler i USA så småt er gået i hi efter afslutningen på FedEx Cup, og alligevel kan ugens let forglemmelige Shriners Hospital for Children Open præsentere et felt, der udløser 36 point til vinderen, seks flere end på europatouren.

Keith Pelley blev ansat som administrerende direktør for europatouren i 2015 for at styre skibet sikkert ind i fremtiden. Det er ikke nogen nem opgave, han er kommet på, hvilket denne uge udstiller med al tydelighed.

Søndag mistede Danny Willett førstepladsen på Race to Dubai til Henrik Stenson, men i fraværet af "the champion golfer for the year" har englænderen en chance for at spille sig tilbage på toppen. Forskellen på de to er på lidt over en kvart million euro, og på grund af de mange penge i puljen vil en femteplads være nok til at bringe Willett tilbage i front. Det var nok ikke sådan, Turkish Airlines havde forestillet sig kampen skulle udfolde sig, da de indgik det kæmpemæssige sponsorat, men penge alene var åbenbart ikke nok til at trække de største profiler til, og det vil uundgåeligt lægge en dæmper på europatourens festligheder.

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer