Det gratis boldtræf | Golf.dk
T. C. Chen fra Taiwan var med fremme under US Open i 1985, men tabte turneringen på gulvet i sidste runde. Blandt andet på grund af et chip, hvor han ramte bolden to gange med samme slag. Det medførte straf. Det samme ville ikke være tilfældet under de nye regler.

Foto: Getty Images

Det gratis boldtræf

16/04 - 2020 | Jesper Frigast Larsen

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Dansk Golf 4/2019

De ændrede golfregler har nu været i brug det meste af en sæson, og indtrykket er, at golfspillerne hurtigt har taget de nye regler til sig. Der bliver droppet fint fra knæhøjde og puttet lystigt med flaget i hullet. Man søger kun efter bolden i tre minutter, og mange benytter sig af den nye lokalregel med at droppe en bold på fairway, hvis en bold er væk eller out of bounds. De nye begreber som strafområde og referencepunkt ser ud til også at være hurtigt indarbejdet blandt spillerne, selv om man stadig kan høre det forældede begreb "vandhazard" nævnt i ny og næ.

Nye regler eller ej, så er der stadig regelsituationer, der volder besvær mange steder. For tæller det altid som et slag, når man rammer bolden, og tæller det aldrig for et slag, når man prøver at ramme bolden, men ikke gør det? Og hvad, hvis man rammer bolden to gange med samme sving?

For helt at forstå svarene på disse spørgsmål, er det vigtigt at kende til to af golfreglernes vigtigste definitioner - om bolden er "i spil" eller ej og definitionen på et "slag".

Med enkelte undtagelser er bolden "i spil", fra den er slået fra teestedet, og til den ligger i hullet. Den er altså ikke "i spil", før runden er påbegyndt og mellem spil af to huller.

Et "slag" er "den fremadgående bevægelse af køllen med den hensigt at slå til bolden". Et luftslag er derfor et "slag", der tæller, selv om du ikke rammer bolden, for du har svinget køllen med den hensigt at ramme bolden. Et prøvesving er derimod ikke et "slag", for du prøver ikke på at ramme bolden. Kommer du alligevel til at ramme bolden, er konsekvensen forskellig, alt efter om bolden er "i spil" eller ej.

Lad os se på et par eksempler. Vi starter på teestedet. Bolden er ikke i spil, før du har slået til bolden. Du starter med et luftslag. Fordi du havde til hensigt at ramme bolden, er denne nu i spil, og du ligger i ét slag på hullet, selv om den ikke har flyttet sig en tomme.

En anden situation på teestedet. Bolden er altså ikke i spil. Du tager et prøvesving og kommer uforvarende til at ramme bolden, der flytter sig nogle meter. Men fordi bolden ikke var i spil, og du ikke havde til hensigt at ramme bolden, så "koster det gratis". Det tæller ikke som et slag og medfører ikke strafslag. Det er det gratis boldtræf!

Men er bolden først i spil på hullet, er det en anden sag. Lad os for nemheds skyld rykke ud på fairway. Du tager et prøvesving og kommer til at ramme bolden, der flytter sig. Det er stadig ikke et slag - du prøvede jo ikke at ramme bolden - men bolden skal genplaceres, for du skal slå bolden fra det rigtige sted. Og det koster et strafslag. Regel 9.4.b siger, at hvis spilleren løfter eller bevidst berører sin bold, der ligger stille, eller forårsager, at den flytter sig, får spilleren ét strafslag.

Der er dog nogle undtagelser til denne regel. F.eks. må man naturligvis løfte og flytte bolden, hvis en regel giver lov til det, som når man tager lempelse for en af de situationer, reglerne giver mulighed for, som bold i strafområde, uspillelig bold, bold i areal under reparation, osv. 

Det er også værd at huske, at det ikke giver strafslag, hvis man tilfældigt under søgning efter bolden, typisk i roughen, kommer til at flytte sin bold. Det samme gælder, hvis spilleren tilfældigvis kommer til at flytte bolden ved flytning af en flytbar forhindring. Men ikke, hvis det sker ved flytning af en løs naturgenstand. Det koster et strafslag, hvis man vil fjerne en gren eller en opslået græstørv, som bolden hviler på, og bolden derved flytter sig. Jovist, nok er reglerne blevet noget lettere, men det er stadig med at holde tungen lige i munden!

En meget vigtig yderligere undtagelse er, at uanset hvordan det sker, er der ingen straf, når spilleren tilfældigt forårsager, at bolden flytter sig på greenen. 

Men i alle tilfælde skal man huske at genplacere bolden, hvis den tilfældigt er blevet flyttet. Undlader man det, så man slår til bolden fra det forkerte sted, er reglerne strenge. Det koster to strafslag.

Noget, der til gengæld ikke koster noget, er at ramme bolden to gange med samme sving, det såkaldte dobbeltslag, som typisk kan ske ved bunkerslag eller indspil fra roughen. Det tæller nu kun som et slag.

 

User Comments:

  • Bonusspørgsmål om bold i spil

    18/04 - 2020 | Claus Goldbæk Nielsen

    Tusind tak for denne slags artikler som giver et nyttigt overblik. Jeg er i golfreglerne stødt på en situation omkring bold i spil, som jeg synes er uklar: Situationen hvor man har droppet en ny bold, fordi man ikke kunne finde sin bold... Er den droppede bold "bolden i spil" straks den er droppet, eller først når der er SLÅET til den - hvilket jo egentligt er definitionen på hvornår bolden er i spil? Jeg mener at have hørt, at bolden er i spil så snart den er droppet, men er ikke sikker. Dette har jo betydning for hvad man skal gøre hvis den oprindelige bold findes inden man har slået til den droppede bold. Mange tak for gode regel-artikler :-)

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer