Bliv bedre til at slå de lange jern | Golf.dk

Bliv bedre til at slå de lange jern

11/05 - 2017 | Martin Kold og Claus Rødgaard Thomsen

Det hænder, at du har brug for at slå et slag med ét af dine lange jern, hvor du skal over en forhindring og bagefter få slaget til at stoppe på relativt lidt plads.

Med hjælp fra Martin Leth Simonsen giver vi dig et par råd til, hvordan du går til den type slag.

Der en altoverskyggende ting, som du skal have nok af for at slå et langt jern, og det er hastighed på køllehovedet.

Oplever du, at du godt kan ramme de lange jern, men at der ikke er forskel på, hvor langt bolden flyver med et 6, 5, 4 eller sågar et 3-jern, så har du formentlig ikke hastighed nok i køllehovedet.

Jo bedre din teknik, jo større er din mulighed for at udfylde dit potentiale for hastighed i køllehovedet.

Bunden af golfsvinget har enorm betydning for slagets kvalitet. Bunden af golfsvinget vil vi gerne have til at indtræffe lige efter, vi har ramt bolden.

Der er tre ting har stor betydning på, hvor bunden af svinget er og dermed også stor betydning for boldtræf:

  1. Hændernes placering i forhold til køllehovedet. Skaftet skal læne sig mod målet ved boldtræf?

  2. At to tredjedele af underkroppen har passeret bolden ved boldtræf?

  3. At midten af overkroppen er omtrent ud for bolden ved boldtræf?

Hvis en eller flere af de ovenstående er ude af position, så har det direkte indflydelse på, hvor ensartet du rammer bolden.

Hvis en af tre ovenstående placeringer ikke er rigtige, så vil du i nogle tilfælde kunne slippe afsted med at justere tilsvarende meget ekstra på de to andre.

Der, hvor du virkelig begynder at bøvle med slagene er, når to eller tre af disse ting regelmæssigt er ude af position, for så overlader du det til held og tilfældigheder, om du lykkes med et slag.

I opstillingen skal du være opmærksom på, at vægtfordelingen er cirka 50/50. Midten af underkroppen skal være lidt nærmere målet end midten af overkroppen.

I overgangen fra tilbagesving til nedsving skal du bevæge dig ganske lidt sidelæns mod målet, før du drejer. Hvis du forestiller dig, at du står på en vægt, så skal du øge trykket over på din venstre fod som noget af det første i dit nedsving.

Ved boldtræf skal omkring to tredjedele af underkroppen gerne have passeret bolden, og midten af overkroppen skal være omtrent ud for bolden. Kan du samtidig få hænderne til at være nået forbi bolden, så skaftet peger mod målet, så er du oppe på tre ud af tre på vores liste.

Du kan give dig selv feedback på, om du får flyttet hoften mod målet i overgangen fra tilbagesving til nedsving ved at sætte en pind lodret i jorden lige ved siden af din venstre sko. Se om du kan nå ud til den, altså ramme den med hoften, før du rammer bolden.



 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer