Debat | Page 6 | Golf.dk

Velkommen til debatten

Husk du skal være logget ind for at deltage i debatten på Golf.dk.

  •  4
    Spørgsmål vedr. Regel 18.5

    07/07 - 2017 | Ernst Lund | Last answer: 13/07 - 2017

    I følge Regel 18.5 skal en bold i hvile genplaceres, hvis den bliver flyttet af en bold i bevægelse efter et slag.
    Da jeg går ud fra, at der er tænkt over frasen "efter et slag", vil jeg udlede, at hvis en bold i hvile bliver flyttet af en anden bold, (der ikke har status af udstyr,) uden at det er efter et slag, så skal den ikke genplaceres - selvom det virker ulogisk.

    Som det fremgår af nedenstående 2 konstruerede eksempler, kan dette både være en fordel og en ulempe for spilleren.

    Eksempel 1:
    Bedstefar har spillet sin bold på green i 2 slag. Bedstefars bold ligger på det lave plateau tæt på hullet. Junior har spillet sin bold ind på det høje plateau nær bakken ned til det lave plateau. Junior har været hurtigt fremme og har markeret, løftet og genplaceret sin bold og står og venter på, at bedstefar skal komme op og markere sin bold. Inden bedstefar når frem, har et vindpust sat juniors bold i bevægelse. Den triller ned og rammer bedstefars bold, der derved flyttes og lander i hullet.
    I flg. decision 19-5/1.5 er bedstefars bold ikke ramt af en bold i bevægelse efter et slag og så er der mig bekendt ikke noget i reglerne der siger at bedstefars bold skal genplaceres, ergo har bedstefar spillet i hul med 2 slag.

    Eksempel 2:
    Bedstefars bold ligger på en skrænt ned til en vandhazard. Junior dropper efter en regel en bold højere oppe på skrænten. Juniors bold rammer bedstefars bold, der ruller i vandhazarden, mens juniors bold bliver standset. Juniors bold mister sin status af udstyr i det øjeblik han slipper den, så hverken regel 18.3, 18.3 eller 18.4 kan anvendes.
    Så nu skal bedstefar spille sin sin bold efter vandhazardreglerne.

    Mit spørgsmål til de regelkyndige er nu, om jeg har fortolket reglerne korrekt, eller om der en regel eller en decision, jeg har overset.

    • Status

      13/07 - 2017 | Sidse Pein-Lorenzen

      En bold kan godt være i spil og være outside agency samtidig. Som i dette tilfælde. mvh Sidse

    • Hej Niels og Kristian, jeg

      12/07 - 2017 | Ernst Lund

      Hej Niels og Kristian, jeg siger mange tak for jeres svar. Jeg kan dog ikke se at B's bold er ramt af en outside agency. I definitionen på bold i spil står bl. a.: "En bold, der er blevet markeret, løftet og genplaceret, er på ny i spil, uanset om boldmarkeringsmærket er blevet fjernet eller ej". En bold kan vel ikke samtidig være en bold i spil og en outside agency?

    • Svar

      12/07 - 2017 | Niels Pein

      Eks. 1: B's bold er flyttet af en outside agency (R. 18-1) og skal genplaceres. J's bold er ikke længere i bevægelse efter et slag (D. 19-5/1.5 er korrekt angivet). Eks. 2: B's bold skal genplaceres, uanset om J's bold blot anses for en outside agency (R. 18-1) eller for medslagspillers udstyr (R 18-4).

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  2
    Ledetid efter 2 bolde.

    05/07 - 2017 | Bo Jørgensen | Last answer: 07/07 - 2017

    Under dagens runde slår jeg først den oprindelige bold og derefter en provisorisk bold hen i det samme generelle område og jeg ville umuligt kunne vide hvilken af de to bolde vi ville finde først.

    Hvordan er reglerne når man skal lede efter flere bolde. Har man 5 minutter til først at finde en bold og hvis der lykkedes så yderligere 5 minutter til at finde den næste bold?

    Eller har man i alt kun 5 minutter til at finde begge bolde?

    Jeg var heldig at finde begge bolde på 5 minutter, så problemet blev løst denne gang :-)

    • Links

      07/07 - 2017 | Lars Bak

      I bliver ved med at linke til forkerte og/eller gamle turneringer. Afprøver i et Link inden i offentliggør det? Mvh Lars

    • Samme område

      05/07 - 2017 | Sidse Pein-Lorenzen

      Hvis både den første og den provisoriske bold er slået hen i samme område, så har man 5 minutters søgetid ialt. Decision 27/4 Mvh Sidse

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  0
    Et godt råd fra en erfaren golfspiller

    05/07 - 2017 | Kenneth Jansi

    Jeg har efter en lang karriere som fritidsgolfspiller endelig fået en åbenbaring, der kan gøre kål på smerterne i min skulder efter en lang dag på græsset. Jeg, og sikkert også mange af jer andre, kender fra erfaringer, at der ikke er noget værre end at have gået 18 gode huller på golfbanen, for derefter at komme hjem med ondt i kroppen og ikke være klar til næste uges spil.
    Den omtalte åbenbaring omhandler en behagelig, men effektiv omgang <a href="http://www.qure.nu/"fysioterapi på Vesterbro</a> i København. Qure er deres navn og efter at jeg er begyndt hos dem, kan jeg beholde håneretten fra min modspiller en uge mere, da jeg får hjælp til at komme videre. Jeg tænkte, at mange andre af jer kan bruge dette "trick", hvis I som jeg lider af store smerter efter dagens mange sving.

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  1
    Regle for deltagelse i en åben turnering

    01/07 - 2017 | Allan Lund Nielsen | Last answer: 02/07 - 2017

    Hej er der nogle regler for hvor mange scorekort man min. skal indlever inden man kan deltage i en åben turnering i ens engen klub ?
    Eks. hvis en spiller ikke har indlevet scorekort hele sidste år ...

    • Det kan der være

      02/07 - 2017 | Michael Hansen

      Hej Allan Det er helt op til hver enkel klub at definere betingelserne for turneringen. Flere og flere klubber har indført den betingelse at man skla have EGA hcp for at kunne deltage i en af klubbens turneringer. Eller måske kan man godt deltage, man kan bare ikke vinde en præmie. Når du ikke har indleveret scorekort hele sidste år - og har et hcp under 36 - så vil du til årsrevisionen i januar måned miste dit EGA-hcp. Du kan generhverne det ved at spille tre tællende runder. Det kan være EDS runder eller turneringer, hvor man godt må deltage uden EGA-hcp.

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  1
    ”Tourspillere snyder hele tiden”

    30/06 - 2017 | Leif Bruun | Last answer: 30/06 - 2017

    Golf er en sport for gentlemen,
    og gentlemen snyder ikke,
    er én af de tåbeligheder, man ofte hører.

    For det første er golf lige så vel en sport for kvinder. For det andet, hvis du mener, at golfspillere ikke snyder, er det enten fordi, du aldrig bevæger dig ud på golfbanen, eller fordi du går rundt med skyklapper på.

    Golfspillere - er
    ganske almindelige mennesker
    på godt og ondt
    og heldigvis for det!
    - - o - -

    Ovennævnte indlæg indrykkede jeg i denne debat for et års tid siden. Og jeg skal da lige love for, at jeg fik svar på tiltale, så jeg blev efterladt med indtrykket, at jeg er den eneste, der har set golfspillere snyde, og at jeg må have set syner.

    I det mellemliggende års tid har jeg set endnu flere ’syner’, så jeg står fuldt og helt inde for ovenstående indlæg. Desuden har jeg nu fået opbakning fra en helt uventet kant. Idet Dansk Golf’s regelekspert Jesper Frigast Larsen skriver følgende i bladet:

    ”Som så mange andre har jeg også i ny og næ stjålet mig til en centimeter og et bedre leje på green ved at genplacere lidt til siden, for at slippe udenom f.eks. et irriterende spikemærke …” Hvorefter han fortsætter med: ”Skal man tro Phil Mickelson, så sker det hele tiden på touren, uden at nogen griber ind.”

    • ?

      30/06 - 2017 | Poul Werner

      Er du så glad nu, leif Bruun ?

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  1
    Forhindring i hazard.

    25/06 - 2017 | Ib Olsen | Last answer: 25/06 - 2017

    Læser jeg rigtig? At der er lempelse for den gule pæl i en hazard, når bolden er i hazarden?

    • Normalt lempelse, men ...

      25/06 - 2017 | Niels Pein

      Efter de almindelige golfregler er der lempelse, idet sådan en pæl normalt er flytbar, og dermed en flytbar forhindring (som man jo må flytte, uanset hvor bolden ligger). Mange klubber vælger dog, at gøre pæle til ikke-flytbare forhindringer i de Lokale Regler (en Lokal Regel der er til ulempe for spillerne), og da der ikke er lempelse for ikke-flytbare forhindringer, når bolden ligger i en vandhazard, så vil der altså ikke være lempelse i dette tilfælde, hvis denne Lokale Regel gælder for turneringen/runden. Spil bolden som den ligger, eller brug Regel 26.

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Sider