Uskyldig, uagtsom eller skyldig? | Golf.dk

Uskyldig, uagtsom eller skyldig?

Hvad er du? Uskyldig, uagtsom eller skyldig? Det har afgørende indflydelse på den straf, du får.

TEKST:

Jesper Frigast Larsen

FOTO:

Getty Images

Nul, 1 eller 2 strafslag? Mange spillere har svært ved at huske, hvilken konsekvens der lige er af, at deres bold er endt i den ene eller anden situation på banen. Man hører ofte spørgsmålet: Er der ikke er en tommelfingerregel, der kan gøre det lettere at forstå systematikken?

Først og fremmest skal det anbefales altid at have DGU's lommeguide til Golfreglerne ved hånden. Den giver hurtigt og overskueligt svar på alle normalt forekommende regelsituationer. 

Men til at give en mere overordnet forståelse for principperne i Golfreglerne, synes jeg som jurist, at det kan være hensigtsmæssigt at inddrage de juridiske principper uskyldig, uagtsom og skyldig, selv om de ikke fremgår direkte af Golfreglerne. Lad os prøve at se, om det giver mening.

 

Skyldig

Skyldig er du, når du bryder en golfregel, som du burde kende. Ukendskab til loven fritager som bekendt ikke for straf. Det koster golfreglernes generelle straf, som er 2 strafslag. Her er nogle eksempler:

 

- Du driver i slagspil (stableford) fra et sted uden for teestedets grænser. Du bør kende grænserne. 2 strafslag.

 

- Din bold er i et strafområde, og du tager lempelse for et drænrør (en ikke-flytbar forhindring) i strafområdet. Du bør vide, at dette ikke er tilladt. 2 strafslag.

 

- Din bold er i bunker, og du berører sandet med køllehovedet lige bag bolden, enten inden du slår eller i tilbagesvinget. Du bør vide, at det må du ikke. 2 strafslag.

 

Uagtsom

Uagtsom er du, når med et dårligt slag bringer dig i en situation, som du ikke kan komme videre fra. Du har efter bedste evne prøvet at slå et godt slag, og du har ikke brudt nogen regel, men det gik desværre galt. Reglerne giver dig mulighed for lempelse, så du kan komme videre med spillet fra alle disse situationer, som du uforsætligt, men uagtsomt, har bragt dig selv i, men det er ikke gratis. Det koster 1 strafslag. Eksempler:

 

- Du har slicet bolden out of bounds. Det var selvfølgelig ikke med vilje, men du kan ikke skyde skylden på andre end dig selv. Det var en "uagtsom" handling, men reglerne giver dig mulighed for at komme videre ved at gå tilbage og slå om (tab af afstand) - og lægge 1 strafslag oveni. Det samme gælder, hvis du er kommet til at sende din bold ud i knæhøj rough, og du ikke kan finde den.

 

- Du har toppet bolden ned i vandet, så den er tabt i strafområdet inden for de røde pæle. Reglerne giver dig tre lempelsesmuligheder for at komme videre, som du kan vælge imellem - men det koster 1 strafslag.

 

- Din bold ligger uspillelig i en busk. Også her hjælper reglerne dig videre. Du kan erklære bolden uspillelig og vælge mellem tre lempelsesmuligheder, men du må også her tælle 1 strafslag.

 

Uskyldig

Heldigvis kan du også komme i situationer på banen, hvor reglerne anser dig for uskyldig. Det er ikke din skyld, at din bold eller dit næste slag generes af visse forekomster på banen, og reglerne giver dig lempelse uden straf, så du kan spille videre med 0 strafslag. Som i disse eksempler:

 

- Din bold, sving eller stance er generet af noget menneskeskabt på banen, som f.eks. en bænk. Altså af en ikke-flytbar forhindring. Det er ikke din skyld, at klubben har fundet på at stille en bænk der, hvor din bold ligger. Reglerne siger, at du er uskyldig, og at du må tage lempelse uden straf, dvs. droppe bolden inden for en køllelængde fra det nærmeste punkt for fuld lempelse - med 0 strafslag.

 

- Din bold, sving eller stance generes af et muldvarpeskud eller en løbegang til en mus eller mosegris. Du skal ikke lide under disse dyrs hærgen af banen. Der er tale om unormale baneforhold, der giver lempelse uden straf. Du må - med 0 strafslag - droppe bolden inden for en køllelængde fra det nærmeste punkt for fuld lempelse.

 

- Din bold er fæstnet i sit eget nedslagsmærke eller ligger i midlertidigt vand på banen. Det er ikke din skyld, at vejret har gjort banen så våd, at dit spil generes på denne måde. Du er uskyldig og kan tage lempelse uden straf. 0 strafslag.

 

- Der er en gren (løs naturgenstand) eller en plastikflaske (menneskeskabt, såkaldt flytbar forhindring), der generer dit tiltænkte sving. Du er uskyldig i denne gene og må fjerne tingene uden straf, før du slår. 0 strafslag.

 

- Din bold, sving eller stance generes af et areal under reparation. Du er uden skyld i, at klubben har valgt at reparere lige det område, hvor din bold ligger. Uskyldig - og du må droppe bolden inden for en køllelængde fra det nærmeste punkt for fuld lempelse, igen med 0 strafslag.

 

Ovenstående er en tommelfingerregel, så tjek for en ordens skyld lommeguiden for at være sikker på den rigtige fremgangsmåde. Men prøv at tænke i disse baner, næste gang din bold ender i en uheldig situation, og du vil sikkert kunne nå frem til det rigtige svar på spørgsmålet: 0, 1 eller 2 strafslag?

Hvis du oplever at hjemmesiden er langsommere end normalt, tryk HER for at slette alle cookies fra golf.dk