Halvanden million danskere ser sig selv som mulige golfspillere | Golf.dk

Halvanden million danskere ser sig selv som mulige golfspillere

Et studie, som Dansk Golf Union har fået foretaget, afslører en enorm og positiv nysgerrighed på golfsporten blandt danskerne.

TEKST:

Claus Rødgaard Thomsen

FOTO:

Ulrik Jantzen

Stil dig i en vilkårlig forsamling og kast en genstand op i luften. Der er gode odds for, at den falder ned rammer nogen, som ser sig selv som potentiel golfspiller.

 

Lyder det overdrevet? Det er det måske også, men en undersøgelse, som konsulentvirksomheden Havas har foretaget for Dansk Golf Union afslører en millionstærk befolkningsgruppe, som har nemt ved at se sig selv som kommende golfspillere.

 

- Det er overraskende for mig, at der er så mange, der er interesserede i golf. Folk, som ikke spiller golf, men som godt kunne tænke sig at gøre det, siger Morten Backhausen, direktør i Dansk Golf Union.

 

Lidt over halvanden million mennesker, 1.552.000 for at være mere nøjagtig, ser sig selv som mulige golfspillere, selvom de ikke spiller lige nu.

 

- Jeg er overrasket over, hvor stort potentialet er. Og så har det overrasket mig, hvor bredt appellerende golf er, og hvor meget det kan. At det kan tappe ind i konkurrenceelementet, det sociale aspekt og mentalt velvære. Golf kan bare mange ting, siger Manja Stærk, der er Head of Consumer Insights and Analytics hos Havas.

 

Undersøgelsen er gennemført blandt danskere fra 15 år og opefter. Flere end 2.000 personer har besvaret og data er vejet, så svarene er repræsentative for Danmarks befolkning.

 

Den halvanden million mulige golfspillere er delt i fire forskellige grupper. Dem vender vi tilbage til.

 

Havas-undersøgelsen identificerer seks segmenter af forbrugere, når det kommer til idræt. De fire af dem rummer potentielle golfspillere. Men man skal slå på forskellige aspekter af golfsporten for at nå bestemte segmenter.

 

De seks segmenter

- Man skal kigge på undersegmenterne og se, hvordan der skal tales til dem. Det er konkurrenceelementet, der kendetegner dem, der er nemmest at få ind i sporten, siger Manja Stærk med henvisning til det segment, der er døbt “sportsentusiasterne”.

 

Sportsentusiasterne er en gruppe mennesker, der elsker at konkurrere. De kan godt lide, når sport er teknisk svært og bruger gerne flere timer på en sportsaktivitet. Lidt over halvdelen af dem er mænd. Omkring hver fjerde dansker falder i denne kategori.

 

- De er en gruppe, der passer rigtig, rigtig godt til golfsporten. Dem behøver vi kun at fortælle om golf og sørge for, at vi har de rette produkter, både fuldtidsmedlemskaber og fleksible medlemskaber, siger Morten Backhausen.

- Jeg tror, at mange er bange for, at de ikke kan være en del af golfen, hvis de ikke bliver så og så dygtige. Der er det vigtigt at kommunikere, at det kan de sagtens.

Han mener, at en af rapportens opløftende budskaber er, at golfsporten ikke behøver at lave om på sig selv for at rekruttere flere golfspillere.

- Vi skal bare fortælle folk, at vi er klar til at tage imod dem, og så skal vi være gode til at gøre dem til loyale kunder, uddyber han.

Det gælder også segmenter som “de sociale” og “mental balance”.

- De sociale er også en gruppe, man kan rekruttere til golfsporten. Men motivationen for dem er netop det sociale. De bruger helst ikke for lang tid på sport, så måske er det ikke den lange bane med 18 huller, man skal slå på. De har til gengæld penge. De er overrepræsenterede blandt folk med høj indkomst, de har råd til en god frokost, vurderer Manja Stærk.

Hun fortæller til gengæld, at “mental balance”-segmentet skal forføres ad andre veje.

- De dyrker motion for at koble af. Der er ingen tvivl om, at de kommer ikke for den gode stemning i klubben. De vil gerne have lov til at gå lidt i fred, siger hun.

Morten Backhausen erkender, at det kan være svært for den gennemsnitlige danske golfklub at identificere sine segmenter lokalt og skræddersy budskaber og kommunikationsveje.

- Det er derfor, vi laver koncepterne, så de kan tages direkte af golfklubberne. Vi har folk til at nørde med de enkelte ord og billeder, når vi promoverer på facebook. Der sidder vi hele tiden og arbejder med vores koncepter, så vi sender de rette budskaber i forhold til de segmenter, vi identificerer, siger Morten Backhausen.

 Af de 1,5 mio. mennesker, der er potentielle golfspillere, er der nogle, der må karakteriseres som lavthængende frugter.

Faktisk er der 150.000 mennesker, der svarer, at det rimeligt eller meget sandsynligt, at de vil melde sig ind i en dansk golfklub inden for de næste to år.

181.000 svarer, at de spiller golf, men ikke er medlem af en klub. 556.000 spiller ikke golf, men har dog prøvet det og synes godt om det. 665.000 personer har aldrig prøvet golf, men vil helt sikkert eller måske prøve det i fremtiden.

Det er store tal, men det får ikke Morten Backhausen til at give et bud på, præcist hvor mange af dem, vi kan få ind i sporten.

- Jeg vil ikke sige 5.000, 10.000 eller 20.000 flere. Men der et potentiale. Og potentiale er en ting. Noget andet er trends i samfundet. Økonomi spiller en rolle, og der er for eksempel ingen tvivl om, at golfsporten har nydt godt af, at fitnesscentrene har været lukket under corona. Samtidig er noget af det, der kendetegner Danmark, at vi har sindssygt mange tilbud. Kampen om vores fritid er hård, men vi tror på, at der er et potentiale, siger Morten Backhausen.

Dansk Golf Union gjorde allerede i 2019 rekruttering af nye golfspillere til højeste prioritet.

I 2020 har sporten nydt stor tilgang, og for første gang siden 2017 er der igen flere end 150.000 golfspillere.

Danske golfklubber er for længst blevet eminente til at fastholde medlemmer. Til gengæld har de været mindre gode til at skabe den indledende kontakt og få menigmand til at forstå, at der er en plads i golfsporten til ham.

- Jeg tror, at mange er bange for, at de ikke kan være en del af golfen, hvis de ikke bliver så og så dygtige. Der er det vigtigt at kommunikere, at det kan de sagtens. En af mine bedste golfoplevelser var med tre kammerater, som var helt nye i sporten og havde rigtig høje handicaps, hvor jeg har et rigtig lavt handicap. Men vi havde en fantastisk dag og konkurrerede hele vejen rundt, og det blev afgjort med de sidste putts på 18. green. Det er utroligt, at en, der har spillet i 30 år og nogle, der har spillet i et halvt år kan have en dag på golfbanen på den måde. Det er det budskab, vi skal have ud, siger Morten Backhausen.

Han medgiver, at vi i golfsporten måske har nedtonet det, som sporten kan give de konkurrencehungrende for i stedet at slå på fællesskabet, naturen og motionen.

Udover “sportsentusiasterne” identificerer Havas-studiet nemlig også segmentet “de ekstreme sportsentusiaster”. Det er et mindre segment, og også en gruppe, der generelt har mange jern i ilden. Men de er samtidig stærkt repræsenteret blandt de mennesker, der ser sig selv som potentielle golfspillere.

Golf.dk Nyhedsbrev

Klik og tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs mere

Hvis du oplever at hjemmesiden er langsommere end normalt, tryk HER for at slette alle cookies fra golf.dk