Pas godt på ryggen, når du skal spille golf | Golf.dk

Pas godt på ryggen, når du skal spille golf

21/09 - 2018 | Thomas Aaris Liltorp

Når vejret og humøret er til at gå 18 huller er det rigtig ærgerligt, at skulle blive hjemme, fordi ryggen siger fra. Alligevel er der rigtig mange danskere, der hver dag døjer med ømme eller spændte rygmuskler og skal du have dit sving helt op at køre, duer det ikke med smerter i ryggen.

Stræk ud

Vidste du godt, at det i rigtig mange tilfælde er på grund af kramper i de små, skrå muskler i ryggen, at akutte og vedvarende smerter i ryggen opstår? Herunder følger en række lette øvelser, du kan lave for at minimere chancerne for at den slags smerter opstår og du kan komme ud og nyde en tur på den nyslåede green.

1.   Katten. Her skal du ligge på knæ og hænder. Knæene skal være lige under hofterne og hænderne med samme mellemrum som dine skuldre. Du skal nu krumme ryggen så meget du kan og holde stillingen i 5 – 10 sekunder. Svaj nu i ryggen, så meget du kan uden at der bliver ubehageligt og hold stillingen i 5 – 20 sekunder. Gentag 5 gange.

2.   Babyen  Læg dig fladt på ryggen og fold nu benene op til knæene er så tæt på brystet son muligt. Brug gerne armene til at trække dem tættere på, så du mærker et stræk i ryggen. Hold stillingen i 5-10 sekunder og stræk langsomt benene ud igen. Gentag 5 gange.

3.   Knæleren. Sæt dig på knæ på gulvet og hold hænderne ned langs siden. Læn dig nu forover til din pande når gulvet og stræk armene ud over hovedet langs gulvet, så du strækker godt i ryggen. Hold stillingen i 5-10 sekunder og gentag 5 gange.

4.   har du svært ved at komme helt ned op gulvet, kan du bruge en stol. Sæt dig med numsen helt tilbage i stolen og læn dig forover med armene ned mellem benene. Prøv om du kan strække dem langt nok ind til at nå stolebenene. Hold stillingen i 5 – 10 sekunder og gentag 5 gange.

Med disse øvelser får du strukket godt ud i de muskler, der ellers kan give krampe og smerter og mindsker derved risikoen for at få ondt i ryggen på den baggrund.

 

Sov sødt, spil godt

Når du gerne vil præstere det bedste om dagen, om det er på banen eller på jobbet, så er det vigtigt, at du får en god nats søvn og det kræver en seng, der giver dig den bedst mulige støtte.

Skal du ud og investere i en ny seng, der virkelig giver dig den optimale støtte til ryggen og resten af kroppen er en elevationsseng en rigtig god mulighed.

Den giver dig ikke bare en fantastisk støtte, den har også den bedst mulige ind- og udstigningshøjde og kan indstilles, så du skåner ryggen, lige meget om du skal læse, sove eller se fjernsyn.

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer