Hurtigruten til golf i Skotland | Golf.dk
Der er direkte afkørsel fra motorvej E20 til Esbjerg Lufthavn, der ligger otte kilometer nordøst for Esbjerg.

Hurtigruten til golf i Skotland

16/05 - 2019 | Thomas Aaris Liltorp

De fleste danske golfspillere, der rejser på golfferier til udlandet med fly, føler det besværligt at medbringe deres egne golfkøller, fordi disse skal tjekkes ind to timer før afgang ved én skranke i lufthavnen sammen med deres almindelige kufferter, hvorefter man selv skal transportere golfbag'en til og aflevere den ved et oversize luggage-transportbånd et andet sted i lufthavnen. Dét er ikke tilfældet i den lille og fredelige Esbjerg Lufthavn, hvor man blot skal møde 45 minutter før afgang for at indtjekke og aflevere både golfbag og kuffert ved samme skranke.

Denne hurtige ekspedition i samme arbejdsgang skyldes, at der aldrig hersker den store travlhed ved de to indtjekningsskranker i lufthavnen, fordi kun to flyselskaber driver ruteflyvning fra lufthavnen, der først og fremmest benyttes af 10 helikoptere fra selskaberne Nordzee Helikopters Vlaanderen, Bel Air Aviation og KN Helicopters med plads til 16 mand ad gangen - helikoptere, der primært flyver danske offshore-arbejdere til og fra de danske oliefelter mellem Danmark og Skotland. Årligt betjener Esbjerg Lufthavn 80.000 mennesker - heraf 60.000 med helikoptertransport.

 

Nyt kundesegment

Det eneste danske flyselskab, der flyver fra Esbjerg, er DAT, som i flere år har fløjet rutefart til Norges vigtigste olieby Stavanger, men som fra slutningen af februar i år også har haft rutefart fire gange om ugen - mandag, onsdag, torsdag og fredag - til og fra Skotlands vigtigste olieby, Aberdeen. Dertil kommer fra den 26. maj én afgang og én ankomst søndag.

Selvom det hovedsageligt er offshore-arbejdere, der benytter begge ruter, har åbningen af Aberdeen-ruten også medført en oplagt og spændende mulighed for et andet segment af kunder, nemlig danske golfspillere, der  bogstaveligt vil slå et hurtigt slag til og i golfspillets oprindelsesland, Skotland.

For at gøre netop danske golfspillere opmærksomme på sin nye rute har DAT's golfspillende ejer, Jesper Rungholm, i samarbejde med turistorganisationen VisitAberdeenshire fået en rabataftale på greenfee i stand med to golfklubber i Aberdeen-området, Murcar Golf Links Club og Peterculter Golf Club - to vidst forskellige baner, idet Murcar er en 90 år gammel linksbane på kanten af Nordsøen, mens Peterculter er en »kun« 30 år gammel parkbane på kanten af floden Dee, der i øvrigt udmunder i netop Nordsøen.

 

Prominente spillere

Man får 20 procent rabat på greenfeeprisen, hvis man flyver til Aberdeen med DAT. Det vil sige, at en greenfeerunde på hverdage på Murcar koster 88 pund (ca. 750 kroner), mens en ditto på Peterculter kun står i 32 pund (275 kroner). Den store forskel i disse priser ligger i, at Murcar nyder stor popularitet blandt nostalgiske golfspillere, fordi banen hører til de mest historiske linksbaner i Skotland, idet den blev åbnet helt tilbage i 1909 og således fejrede 100 års jubilæum for 10 år siden. Banen har gennem årene lagt græs til mange store turneringer for både professionelle og amatører. Blandt de mest prominente professionelle spillere har været legender som sydafrikaneren Harold Henning, new zealænderen Bob Charles, amerikaneren Tom Watson, australierne Kel Nagle og Peter Thomson, englænderen Bernard Hunt og Brian Barnes samt skotterne John Panton og Paul Lawrie. Sidstnævnte, der er født i Aberdeen, og som  stadig spiller på European Tour, var faktisk medlem af Murcar Golf Links Golf Club, da han vandt The Open Championship i 1999. Èn af Skotlands bedste kvindelige spillere gennem tiderne, Muriel Thomson, er ligeledes opvokset på Murcar Golf Links.

 

Central placering

Når DAT-flyruten Esbjerg-Aberdeen med rette kan betegnes som hurtigruten til golf i Skotland, skyldes det ikke kun, at flyveturen med ATR 42-fly med plads til op til 48 personer tager mindre end to timer, men også at Esbjerg Lufthavn ligger centralt otte kilometer nordøst for Esbjerg med direkte afkørsel fra motorvej E20, så en million mennesker i de sydvestjyske kommuner har mindre end eller lige omkring en times bilkørsel til lufthavnen. Dertil kommer, at man parkerer sin bil på en indhegnet og bevogtet parkeringsplads på John Tranums Vej, som man blot skal krydse for at komme ind i lufthavnens afgangshal.

Da DAT flyver Esbjerg-Aberdeen både tidligt forår og sent efterår, synes det oplagt for mindre, lukkede klubber i klubben at lave en kort tur til Aberdeen i disse perioder. Det kan f.eks. sagtens lade sig gøre at spille både Murcar Golf Links og Peterculter Golf Club med afgang fra Esbjerg onsdag formiddag og hjemkomst fredag middag. Den ene kan så spilles onsdag eftermiddag, mens man så har hele torsdag til at spille den anden.

Murcar Golf Links ligger i Aberdeen-forstaden Don of Bridge et kvarters kørsel vest for Aberdeen Lufthavn, mens Peterculter Golf Club ligger i forstaden Peterculter et kvarter kørsel syd for lufthavnen. Det hører med til historien, at der serveres nylavet dansk smørrebrød, et bæger med is og gratis drikkevarer på Esbjerg-Aberdeen-flyveturen.  Smørrebrødet laves simpelthen af køkkenpersonalet i Esbjerg Lufthavns café. På strækningen Aberdeen-Esbjerg serveres friskbagte rundstykker og snegle - og naturligvis også gratis drikkevarer.

Billetpriserne starter ved 449 kr. enkeltvejs.

 

Flere nedlagte ruter

Esbjerg Lufthavn blev indviet den 4. april  1971. Det Danske Luftfartsselskab (DDL) -  det senere SAS - startede samtidig med to daglige afgange til København. I 1979 overtog Maersk Air (senere Sterling) flyvningen på ruten, og i 1999 forsøgte Cimber Air sig, men måtte indstille ruten allerede året efter. I en periode var der således ingen indenrigsflyvninger fra Esbjerg Lufthavn - bl.a. som følge af Storebæltsforbindelsens åbning for tog og biler i henholdsvis 1997 og 1998 samt en ny lov om passagerafgift. I marts 2015 fløj selskabet ES-air A/S kortvarigt på ruten til København. Udenrigsmæssigt er der i dag afgange til Stavanger Lufthavn (Sola) og Stord Lufthavn (Oslo) i Norge samt til Aberdeen Airport (Dyce) i Skotland. Tidligere befløj det irske lavprisselskab Ryanair en rute til London-Stansted, som dog blev flyttet til deres nuværende base i Billund. Lufthavnen er også base for helikopterflyvning til oliefelterne i Nordsøen. Der har før ligget en anden lufthavn i Esbjerg. Den lå i Kjersing, som i dag er en del af Esbjerg by. Den blev åbnet i 18. juli 1937, hvor DDL startede sin første indenrigsrute. Allerede i 1920-1922 havde et andet selskab dog foretaget ruteflyvning til København ved at bruge stranden på Fanø som startbane.

DAT Lufthavnsvej 4, 6580 Vandrup, www.dat.dk

Esbjerg Lufthavn, Johan TranumsVej 20, 6705 Esbjerg Ø, www.esbjerg-lufthavn.dk

 

Deltag i debatten
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer