Regelbrøler koster Nicole slag

Nicole Broch Larsen lavede to doublebogeys og fire birdies på den afsluttende runde i Australien. (Foto: Privat)

Printer venlig versionSend til en ven

Nicole Broch Larsen fik en dyr regellektion og Lydia Ko kom op mod overmagten i sit forsøg på at forsvare ISPS Handa Women's Australian Open

Lydia Ko gjorde, det hun er blevet kendt for at gøre – skrue en fremragende finalerunde sammen, men hvor hun er vant til at løfte et trofæ søndag eftermiddag, måtte hun i ISPS Handa Women's Australian Open nøjes med andenpladsen.

Verdens bedste golfspiller startede dagen et slag fra førstepladsen på The Grange Golf Club West Course, og hun slog sine intentioner om at genvinde titlen fast med tre birdies på de første fem huller. Efter en stribe pars lavede hun tre nye birdies på anden halvdel af runden, men det var ikke nok, og en bogey på sidste hul havde kun kosmetisk betydning.

Japaneren Haru Nomura var delt på førstepladsen, inden hun leverede dagens bedste runde i 65 slag for at nå til 16 under par. Det gav den 23-årige en sejr på tre slag. Nomura var den eneste, som gjorde det bedre end Ko søndag, og derfor kunne den 18-årige New Zealænder ikke være utilfreds med sin andenplads.

- Mit mål var at skyde 67 i dag, og jeg skød 67 og endte et par slag efter, og jeg følte, jeg spillede rigtig solidt. En bogey er selvfølgelig ikke den bedste afslutning, men ud over den spillede jeg rigtig godt, men Haru spillede endnu bedre, sagde Ko, der havde yderligere fire slag ned til Karrie Webb på tredjepladsen.

For Nicole Broch Larsen var spillet godt på fjerde runde, selvom en score i par for en delt 24. plads i -3 ikke afslører det. En del af årsagen er, at sidste års nummer tre på LET fik et slags straf for ikke at kende reglerne. Hun får selv lov til at forklare episoden, som kom til at koste hende 12.000 kroner.

- På hul 8 (par 3) slår jeg i greenbunker fra tee. I mit prøvesving kommer jeg af en eller anden grund til at ramme bolden og tror at jeg bare skal spille videre derfra, med det tællende som et ekstra slag. Så det gør jeg og får den op og i for min bogey. På 9 green, efter min birdie, bliver jeg fortalt at jeg skulle have genplaceret og derfor får et ekstra strafslag, hvilket ændre min score til doublebogey på hul 8 i stedet, skrev hun på Facebook.

Nanna Koerstz Madsen matchede også banens par søndag og sluttede samlet på 54. pladsen i +2.

På den opdaterede LET Order of Merit ligger de to danskere henholdsvis nummer fem og ni.


10 kommentarer til "Regelbrøler koster Nicole slag"

Straf

1 straffeslag for at ramme bolden - den er god nok - Regel 18.2 a
Spil fra forkert sted: 2 straffeslag i følge regel 20.7 ( med mindre at det er en alvorlig overtrædelse, så er det diskvalifikation, men når bolden stadig var bunkeren, er det ikke aktuelt)
MEN - Hvis Nicole har underskrevet scorekort med kun 1 ekstra straffeslag for fejlen, så er der underskrevet forkert scorekort - og så er det diskvalifikation

Straf

Der er fra 1. januar 2016 kommet en undtagelse til regel 6-6 D om diskvalifikation ved indlevering af for lav score.
Nu gælder det, at hvis spilleren ikke vidste at denne havde pådraget sig en straf, og derfor indleverer scorekort med for lav score, bliver man ikke mere diskvalificeret

@Bjarne

Jeg tror ikke at undtagelsen gælder ved forkert antal straffeslag - der burde man nok vide det.

PS - egentlig sjovt med de mange "thumbs Down" - jeg ønsker naturligvis ikke at Nicole skal diskes, men har blot henvist til reglerne

@René

Naturligvis har min DGU-dommerkollega, Bjarne ret.

Han undlod dog at fortælle, at udover at tilføje de(t) manglende straffeslag, som man ikke vidste, man havde pådraget sig, så får man nu yderligere to straffeslag (på hvert hul man har begået brud på Regel 6-6d) i stedet for den tidligere diskvalifikation - så det er ikke helt gratis.

Den nye tilføjelse til Regel 6-6d gælder netop straffeslag, som man ikke vidste, man havde pådraget sig - også når man f.eks. er klar over det ene straffeslag (som her for at flytte sin bold i hvile), men ikke et andet (som her for at undlade at genplacere bolden).

Faktisk dækker den nye Decision 6-6d/9 netop den situation, som Nicole var ude for - bortset fra, at hun blev advaret i tide og slap for de to ekstra straffeslag.
http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-06,d6-6d-9

Som det også fremgår af nævnte Decision, er vi heller ikke ude i Regel 20-7, men tilføjelsen til den generelle straf for overtrædelse af Regel 18: "Hvis en spiller, som har pligt til at genplacere en bold, undlader at gøre dette, ... pådrager han sig den almindelige straf for overtrædelse af Regel 18, men der er ingen yderligere straf efter denne Regel."

Den almindelige straf for overtrædelse af Regel 18 er i slagspil to straffeslag. Man får altså yderligere et straffeslag for ikke at genplacere bolden efter at have flyttet den, i alt to straffeslag.

Jeg er heller ikke vild med tommeltotterne - især ikke de nedadvendte - men det kunne være, at du ikke har fået dem, fordi nogen troede, du ønskede Nicole disket, men fordi du har henvist forkert til Reglerne.

@Ole

Tak for et præcist og godt svar

PS - du får en Thumbs Up

Også en thumb up herfra :)

Også en thumb up herfra :)

@ole

Denne regel er lidt sær efter min mening - hvorfor ikke kalde det for et mislykket slag, og gøre som Nicole gør (uden straf)? Jeg er godt klar over at det ikke er et slag, men jeg har svært ved at se rationalet bag tanken om at skulle genplacere og indkassere hakket som et strafslag.
Har du en forklaring på det ?

Slag

Nicole tror ikke det er et slag, hun er helt klar over, at hun har flyttet sin bold i prøvesvinget.

"...I mit prøvesving kommer jeg af en eller anden grund til at ramme bolden og tror at jeg bare skal spille videre derfra, med det tællende som et ekstra slag..."

Det er ikke et slag og bolden skal genplaceres med et straffeslag.
Golf handler om at slå til bolden og få den frem på den måde - flyttes bolden på nogen anden måde af spilleren, skal den genplaceres.
"Bolden skal rammes med et reelt slag med køllehovedet" Regel 14-1
"Et ”slag“ er den fremadgående bevægelse af køllen, som foretages i den
hensigt at slå til bolden og flytte den" Definition af et slag.

mvh
Sidse

@sidse

Helt enig og jeg er klar over definitionen på et slag, og som jeg skrev - jeg ved godt, at det ikke var et slag.

Alligevel virker det sært, at det ikke blot tæller som et slag - jeg kan ikke finde på et eksempel, der kan give en spiller en fordel ved denne situation. Man kunne faktisk argumentere, at for at forbedre spillets flow burde det tælle som et slag. Hvis Nicole havde genplaceret bolden var resultatet (i anvendte slag) jo det samme som ved at tælle det som et slag (men hun skulle bruge tid på genplaceringen). Jeg kan kun se at reglen giver fornuft, når man er på teested (altså har teet bolden op, og at man uforvarende kommer til at vippe bolden ned at tee) - alle andre steder burde man spille bolden videre som den ligger, med et ekstra slag.
Men det er jo bare min mening

Kaos

Et slag skal være et regulært slag, jeg har svært ved at se det sære.

Jeg tror i øvrigt ikke, at spilleren ville bryde sig om golf, hvis det skulle tælle, at man i sit prøvesving fra et ellers fremragende leje kom til at sende boldem 90 grader out of bounds eller ned af en stejl bakke...og skulle spille videre ud fra det.

Mvh
Sidse